החזר מס למורים

מקצוע ההוראה הוא אחד המקצועות החשובים ביותר שניתן לעסוק בהם. הם דואגים לחינוך, ולמעשה לעתיד, של ילדינו. למרות שמדובר במקצוע משמעותי, לרוב השכר של המורים אינו מתגמל בהתאם. בגלל גורמים שונים בתנאי ההעסקה של המורים, הם זכאי להחזרי מס – החזר מס למורים. אנחנו כאן כדי להסביר על ההחזרים הללו. כדי שתדעו האם אתם זכאים להם, וכיצד תוכלו לקבל אותם.

תנאי העסקה של מורים

בישראל קיימים מאות אלפי מורים ומורות שמפעילים את מערכת החינוך. המורים הללו עובדים שעות רבות ומתמודדים עם בעיות התנהגות, בדיקת מבחנים בבית ושכר נמוך יחסית. ישנה נטייה לחשוב כי מורים אלו בעלי תנאי העסקה טובים ונוחים בגלל העסקתם על ידי משרד החינוך. משרד החינוך מעניק לעובדים קרן השתלמות, יציאה לשנת שבתון ואפילו תשלום על חופשת הקיץ.
אך רבים מהמורים אינם מועסקים על ידי משרד החינוך, אלא על ידי קבלני הוראה, אשר אינם מעניקים את התנאים הללו. אלו לדוגמה מורים אשר מועסקים רק חלקית על ידי משרד החינוך, וביתר הזמן דרך קבלני הוראה כמו קרן קרב או החברה למתנ"סים. דבר זה הופך את תנאי ההעסקה של המורים למשמעותית פחות טובים ומתגמלים.

מי זכאי להחזר מס?

לפני המקצוע שלהם, מורים הם שכירים, ולכן הם זכאים לקבל החזרי מס. שכירים רבים לא מודעים לזכויות שלהם ולאפשרויות העומדות בפניהם לקבלת החזר מס למורים בנסיבות שונות כגון החזר מס לימודים אקדמאיים, החזר מס בשל מצב משפחתי ועוד , ולכך שייתכן שמורידים להם אחוז גבוה מדי של מס מדי שנה, וכך הם מפסידים כסף רב שמגיע להם.

רשות המיסים קובעת את מדרגת המס עבור כל עובד לפי הערכה מוקדמת של השכר שצפוי לקבל, כך שאם גובה המשכורת של העובד השתנה במהלך השנה, ייתכן כי יהיה זכאי לשלם פחות מס. ישנם גם משתנים נוספים שקשורים לנסיבות אישיות או מצבים ספציפיים אחרים, כמו אלו שקיימים עבור מורים.

זכאות להחזר מס עבור מורים

ישנם כמה גורמים בתנאי ההעסקה של המורים אשר מובילים לכך שרבים מהם זכאים לקבלת החזר מס למורים.

שנת שבתון

מורים יוצאים לשנת שבתון מדי שבע שנים, כך שנוצר מצב בו הם משלמים מס הכנסה על שנה שבה לא עבדו בכלל. כספי שנת השבתון פטורים ממס, לכן לא צריך להכליל אותם בסכום השנתי לפיו נקבעת מדרגת המס.
בגלל ששנת הלימודים מתחילה בספטמבר, בניגוד לשנת המס שהינה לפי לוח השנה הלועזי ומתחילה בינואר, שנת השבתון למעשה חלה בשתי שנות מס שונות. כאשר אתם משלמים מס הכנסה, עליכם לשלם רק על החודשים בהם אכן עבדתם. אך, בגלל שמדרגת המס נקבעת מראש, ייתכן שתשלמו מס הכנסה גם על חודשים בהם הייתם בשבתון. לכן כדאי לבדוק את האפשרות לקבל החזר מס בגין הפסקות בעבודה.

קבלני הוראה

כפי שנאמר לעיל, ישנם מורים המועסקים על ידי קבלני הוראה, אשר עובדים במשרה חלקית בכמה מקומות ולא מקבלים זכויות מלאות. בגלל שעובדים אלה, פעמים רבות, אינם עובדים באופן רציף ומסודר, והשכר שלהם משתנה מחודש לחודש, סביר שיהיו זכאים להחזר מס למורים ולהחזרי מס אחרים.

 

החזר מס למורים
החזר מס למורים

גורמים נוספים

ישנם גורמים נוספים, אשר קשורים לנסיבות החיים של המורים, אשר יכולים להעניק להם זכאות להחזרי מס. במידה ו:
– עבד המורה אצל מספר מעסיקים שונים ולא ביצע תיאום מס.
– תרם המורה לעמותה או גוף שהינו פטור ממס על פי סעיף 46א' וזכאית להחזר מס תרומות.
– חל שינוי במצבו המשפחתי של מורה, כמו חתונה, גירושין או הולדת ילד.
– גר המורה ביישוב בפריפריה אשר התושבים בו זכאי להקלות מס.
– היו למורה הוצאות כספיות על השתלמויות, ספרים או ציוד מקצועי אחר שקשור לעבודתו.

איך מקבלים את החזר המס?

ראשית, ישנם סימולטורים של רשות המיסים אשר בוחנים את הזכאות שלכם להחזר מס. אתם ממלאים את כל הפרטים שיכול להקנות לכם נקודות זיכוי או הטבות מס, ותקבלו את התשובה מרשות המיסים.
במידה ואתם יודעים כי אתם זכאים להחזר מס למורים או להחזר מס אחר, עליכם להגיש את הבקשה באופן מסודר. בקשה כוללת מספר טפסים, אותם אתם צריכים להגיש ביחד לפקיד שומת המס בסניף הקרוב לביתכם. הטפסים הם טופס 135 וטופס 106, שמתקבל מהמעסיק וכולל את כל ההפרשות והשכר שקיבלתם באותה שנה. אם קיימים מסמכים נוספים שיכולים להוכיח את זכאותכם להחזר, אתם רשאים לצרף אותם לבקשה.
עליכם גם לצרף לבקשה צילום צ'ק או אישור מהבנק אשר יאפשרו את הזיהוי של פרטי החשבון שלכם, כך שכאשר יתקבל ההחזר הוא יועבר ישירות לחשבון הבנק. ניתן גם לפנות לחברה שמספק שירות של הגשת מסמכים, למי שמעוניין לחסוך את ההתעסקות הביורוקרטית.

מתי אקבל את ההחזר?

רשות המיסים מקבלת פניות רבות, כך שלוקח להם עד 120 יום להעביר לחשבונכם את החזר המס. ישנם גורמים שונים המשפיעים על זמן קבלת ההחזר כמו לשכת המס שלכם או האם הגשתם את הבקשה בתקופה עמוסה יותר או פחות.

סיכום

אתם, המורים, חשובים וחיוניים עבור המדינה ועבור ילדינו. אנו ממליצים לכם לבצע את החזרי המס כדי לקבל את מה שמגיע לכם בחזרה מהמדינה.

עוד משהו מעניין על: החזר מס הכנסה לשכירים, החזר מס בגין סיום לימודים, החזר מס בגין חילופי עבודות

דה מארקר לוגו

החזר מס: כל מה שאתם צריכים לדעת

05 יולי 2020

דילוג לתוכן