החזר מס בגין תרומות

רוצים לתרום כסף לעמותה/מוסד ציבורי הפועל ללא מטרות רווח אך חוששים מהעלויות הכספיות? בדיוק בשביל זה המדינה יצרה את סעיף 46 לפקודת מס הכנסה, שמקנה זיכוי ממס הכנסה לאזרחים אשר תרמו במהלך שנת המס מעל סכום מסוים. כך ניתן לתרום למטרה טובה ולהישאר בראש שקט. נסביר כאן כל מה שצריך לדעת על החזרי מס בגין תרומות.

סעיף 46 – מה זה בדיוק אומר?

לפי סעיף זה, שמטרתו לעודד מתן תרומות בקרב האזרחים, כל מי שביצע תרומה של מעל ל- 190 ₪ (הסכום הנקבע לשנת 2020) זכאי לתשלום מס מופחת – 35% מסכום התרומה. שימו לב כי לא כל מוסד ציבורי נחשב כפטור ממס על ידי רשות המיסים, זהו אישור שהארגון או העמותה צריכים לקבל לאחר מספר שנות פעילות. ניתן לקבל החזר מס בגין תרומות גם אם תורמים מספר פעמים במשך השנה, אין צורך כי התרומה בסכום המתאים תהיה בפעם אחת.

עדיין לא ברור? ניעזר בדוגמה. אדם שתרם בשנת 2020 סכום של 5,000 ₪ לעמותת "שוות", שהיא בעלת פטור ממס לפי סעיף 46, יהיה זכאי לזיכוי מס של  1,750 ₪ באותה שנה (35%). סעיף זה גם חל על חברות בע"מ, אשר תורמות מעל סכום מסוים שנקבע מדי שנה, ומקבלות זיכוי ממס בשיעור של גובה מס החברות (23%, נכון לשנת 2020).

החזר מס על תרומה שאינה כספית

ישנה אפשרות לקבלת זיכוי ממס בגין מתן שירותים מקצועיים שנחשבים "שווי כסף" עבור מוסדות ציבוריים בהתנדבות. זאת בתנאי שהשווי של השירות גבוה מ- 190 ₪. לדוגמה, רואה חשבון שמספק שירותי חשבונאות חינמיים למוסד ציבורי שעלותם 2,000 ₪, יהיה זכאי לזיכוי בסך של 700 ₪.

במקרה של החזר מסוג זה ראשית יחושב השווי של השירות שהוענק בהתנדבות כהכנסה, התורם יצטרך לשלם עליה מס הכנסה וביטוח לאומי, כמו כל הכנסה, ורק אחרי כן יוענק לו הזיכוי ממס.

החזר מס בנסיבות לימודים
החזר מס בנסיבות משפחתיות
החזר מס בנסיבות רפואיות
החזר מס בנסיבות תעסוקתיות

איך מקבלים החזר מס בגין תרומות?

כדאי לבדוק מול המעסיק שלכם ראשית, כיוון שישנם מקומות עבודה בהם העובד יכול לקבל את הזיכוי עבור תרומה שביצע על ידי המעסיק, במסגרת המשכורת החודשית בשנה שבה תרם את הכסף. אם הבקשה להחזר מס בגין תרומות תוגש בדיעבד, לאחר שנת המס, העובד יקבל את ההחזר ישר ממס הכנסה. מקומות עבודה אלו קיבלו אישור מרשות המיסים, והכל מתנהל מול מחלקת השכר.

במידה ומקום העבודה שלכם אינו מסדיר החזרי מס, תצטרכו לגשת לפקיד שומה בסניף מס הכנסה הקרוב למקום מגוריכם, ולהגיש מספר מסמכים:

  • טופס 116 – בקשה להקלה במס (הטופס נמצא במשרדי מס הכנסה כך שאין צורך להדפיס ולמלא אותו מראש).
  • קבלות התרומה – יש אפשרות להביא קבלה פיזית או להדפיס את הקבלה הדיגיטלית שקיבלתם. חשוב לוודא כי שמכם רשום על גבי הקבלה, ובמידה ואתם מגיעים עם קבלה דיגיטלית מודפסת כי רשום עליה – "מסמך ממוחשב".
  • תלוש שכר – באמצעות התלוש, רשות המיסים תוכל לזהות את מספר תיק הניכויים של המעסיק שלכם, וכך לתת לכם את הזיכוי.
  • עצמאיים יקבלו את ההחזר במסגרת הדו"ח השנתי (טופס 1301) שעליהם למלא בסיום כל שנת מס. חשוב לוודא כי אתם שומרים את כל הקבלות עבור תרומות שביצעתם במשך השנה.

מידע חשוב נוסף

  1. ניתן לקבל החזר מס בגין תרומות כבר בזמן שנת המס, במידה ומוסרים למקום העבודה אישור מפקיד השומה ברשות המיסים.
  2. בכדי לדעת האם המוסד הציבורי אליו אתם תורמים הוא אכן בעל סעיף 46 ותהיו זכאים לזיכוי במס עבור התרומה, תוכלו לבדוק במאגר של כל המוסדות הציבוריים שנמצא באתר רשות המיסים. כמו כן, תוכלו לשאול במעמד התרומה את הנציג מטעם המוסד.
  3. במידה ואתם תורמים למוסד ציבורי, וגם זכאי לניכוי עקב השתתפות במימון מחקר לפי סעיף 20א, הסכום הכולל לפיו יינתנו הזיכוי והניכוי לא יעלה על 50% מהכנסתכם באותה שנה.
החזר מס בגין תרומות החזרי מס זכותך
החזר מס בגין תרומות

החזר מס בגין תרומות - לא לפחד מביורוקרטיה!

אזרחים רבים במדינה לא מקבלים את החזרי המס המגיעים להם כתוצאה מהחשש להתמודד עם רשות המיסים. אף אחד לא אוהב להתעסק עם ביורוקרטיה, להגיע למשרדי ממשלה ולעמוד בתורים. אך בסופו של דבר, זוהי הדרך שלנו לקבל את הזכויות שלנו ואת מה שמגיע לנו. חשוב להימנע מהגישה כי כל מה שרשות המיסים עושה זה לקחת מאיתנו כספים, ולהבין כי החוקים והתקנות של המדינה יכולים גם לתרום לנו.

במידה ואתם מרגישים כי ההתעסקות הביורוקרטית "גדולה עליכם" ואתם מעדיפים לוותר עליה, תוכלו לשכור שירות של חברה חיצונית או רואה חשבון. ישנם משרדים וחברות רבים שמספקים שירותים שונים, החל מייעוץ ראשוני בנושא כדי להבין האם מגיע לכם זיכוי ובאיזה שיעור, ועד להגשת כל המסמכים בעבורכם.

זכותך – עומדת לשירותכם על מנת לתת מענה ושירות בכל נושא החזרי מס לרבות החזר מס תרומות. אנו כאן על מנת לעזור לכם לממש את זכויותיכם, בקלות ובמהירות ולא רק בכל מה שקשור להחזר מס תרומות. אנו נדאג לבדוק כל אפשרות להחזר או הטבה כשהסכומים במקרים מוסימים יכולים להגיע לעשרות אלפי שקלים כמו למשל במקרה של החזר מס שבח או החזר מס לעובים בחול ועוד.  

אכן לא כולם מודעים לכל הזכויות שלהם, וצצות מדי שנה תקנות חדשות של מס הכנסה. אך על תתנו לקושי והחשש למנוע מכם לקבל את הכסף שמגיע לכם, המאמץ יהיה שווה את מאות או אלפי השקלים שתקבלו.

עוד משהו מעניין על: החזר מס לתורמים, החזר מס על תרומות, החזר מס על תרומות רטרואקטיבי

החזר מס בגין תרומות - שאלות ותשובות

כל בן אדם שתורם מידיי שנה מעל 190 ₪ (סכום מעודכן לשנת 2020) יהיה זכאי לקבל החזר מס בגין תרומות. חשוב להדגיש כי התרומה חייבת להתבצע למוסד או לארגון שמוכר כפטור ממס על ידי רשות המיסים. את רשימת הארגונים והמוסדות תוכלו למצוא באתר של רשות המיסים.

במידה ואתם עומדים בתנאים לקבל החזר מס בגין תרומות, אתם תהיו זכאים לקבל החזר בגובה 35% מהסכום שאותו תרמת במהלך השנה. כך שאם יצא לכם לתרום סכומים גדולים במהלך השנה החולפת, אתם יכולים להחזיר אליכם קצת פחות ממחצית הסכום – דבר שאתם לא יכולים לקחת אותו כמובן מאליו בשום צורה שהיא.

על מנת שתוכלו לקבל החזר מס בגין תרומות, עליכם להגיש קבלה או כל מסמך אחר המעיד על התרומה. כך שאתם צריכים לשמור את כל המסמכים שאתם מקבלים בעקבות התרומה, כך תוכלו לממש את הזכאות שלכם. אם אין לכם את האישורים הללו, אתם לא תהיו זכאים לקבל את ההחזר – תיקחו את זה לתשומת ליבכם.

בהחלט כן! אתם יכולים לקבל החזר מס בגין תרומות שהן לא תרומות כספיות. בין אם סיפקתם שירות מיוחד או מוצר כזה  או אחר שאתם מוכרים. את התמחור ניתן לבצע בהתאם לתמחור אותו אתם מתמחרים ללקוחות שלכם. אך אתם תצטרכו להראות הוכחות כי מדובר על התמחור הרגיל.

גם אנשים שתרמו אך חוששים מבירוקרטיה יכולים לקבל החזר מס בגין תרומות. כל מה שאתם צריכים לעשות זה לפנות לחברה מקצועית שהיא זאת שתבצע את כל ההליך עבורכם. אתם רק תצטרכו להעביר אליה את כל הניירת ואת כל האישורים, והחברה תבצע את ההליך המסובך עבורכם – בתמורה לאחוזים עתידיים כמובן.

דילוג לתוכן