החזר מס לעולים חדשים

אין ספק שעלייה לארץ גוררת איתה קשיים רבים, שהרבה מהם קשורים למצב הכלכלי. בדיוק בשביל זה מעניקה מדינת ישראל הטבות במס לעולים החדשים, שיעזרו להם בתהליכי הקליטה בארץ החדשה, ויצמצמו את המצוקה הכלכלית האפשרית. אז אם עליתם ארצה לאחרונה או שאתם בעלי קרובי משפחה שמתכוונים לבצע עלייה, חשוב שתכירו את המידע הבא.

עידוד עלייה על ידי הטבות מס

מדינת ישראל שואפת במשך כל שנותיה לעודד עלייה תמידית לארץ ישראל, ובשביל זה דואגת להטבות מס רבות לעולים חדשים. כמובן שלמדינה יש אינטרס להביא ארצה עולים חדשים שהינם בעלי הון ויכולת פיננסית רבה, ולכן דואגת להקלות המס. אך נוצרת בעיה, עולים חדשים רבים אינם מודעים לזכויות שלהם, ועסוקים בחיי היומיום במדינה החדשה ובניסיון לשרוד בהם, וכך מפספסים סכומי כסף גבוהים. גם המעסיקים בעבודות השכירות לא תמיד מודעים לזכויות של עולים חדשים, להחזר מס לעולים חדשים ולא עוזרים לעובדיהם במימושן.

מי זכאי להחזר מס לעולים חדשים?

סעיף 35 לפקודת מס הכנסה מגדיר מיהו עולה, לפי שתי הגדרות. עולה הינו אדם שמחזיק באשרת או תעודת עולה, בהתאם לחוק השבות, או לחילופים מי שזכאי לקבל תעודה ומחזיק ברשיון לישיבת ארעי לפי חוק הכניסה לישראל. גם תושב חוזר זכאי להחזר המס. חשוב לציין שלא מדובר על החזר מס בגין שהייה בחו"ל אלא על תושבים חוזרים שהיו תושבי חוץ במשך שש שנים רצופות. אך הטבות המס לא תקפות עבור כאלו שבוטלה אזרחותם הישראלית במהלך שהותם בחו"ל.

החזר מס בנסיבות לימודים
החזר מס בנסיבות משפחתיות
החזר מס בנסיבות רפואיות
החזר מס בנסיבות תעסוקתיות

קביעת נקודות הזיכוי ממס הכנסה

כל עולה חדש או עולה חדשה זכאים לקבל החזר מס לעולים חדשים על ידי נקודות זיכוי ממס הכנסה ב- 42 החודשים הראשונים שלהם כאזרחים במדינת ישראל, כלומר 42 חודשים החל מקבלת תעודת העולה. ספירת החודשים נמשכת גם במידה ואין לעולה הכנסה באותו זמן, כך שאם ברוב הזמן הזה העולה לא עבד, הוא כמעט ולא יהיה זכאי לזיכוי המס.

שיעורי ההטבה נקבעים לפי הקריטריונים הבאים:

  • ב- 18 החודשים הראשונים שלאחר קבלת תעודת העולה, זכאי העולה ל- 3 נקודות זיכוי.
  • ב- 12 החודשים שלאחר מכן, זכאי העולה ל- 2 נקודות זיכוי.
  • ב- 12 החודשים האחרונים שבפרק זמן זה, זכאי העולה ל- 2 נקודות זיכוי.

נכון להיום, נקודת זיכוי מס שווה 219 ₪.

דחיית תקופת הטבת המס

חשוב לדעת כי מניין 42 החודשים לקבלת החזר מס לעולים חדשים לא ייחשב במידה והעולה הגיע ארצה והחל ישירות לאחר מכן את שירותו הצבאי או לימודים במוסד על תיכוני. במקרה כזה, יהיה העולה זכאי להטבה לאחר שירותו הצבאי או לימודיו. במידה והעולה התגייס או החל את לימודיו, לדוגמה, 10 חודשים לאחר קבלת תעודת העולה, יהיה זכאי להטבה בגין יתר 32 החודשים בסיום הלימודים או השירות הצבאי.

כיצד ניתן לממש את הזכות להחזר המס?

אלו אשר עובדים בעבודה שכירה צריכים לסמן כי הינם עולים חדשים בטופס 101, שממלאים בתחילת תקופת ההעסקה, ולצרף את תעודת העולה שלהם לטופס. מי שעובד כעצמאי צריך למלא בסוף השנה טופס 1301 – דין וחשבון שנתי, ולצרף אליו את תעודת העולה. ניתן גם להגיש את הבקשה להחזר מס בדיעבד – 6 שנים אחורה.

במידה והמעסיק שלכם לא לקח החשבון את היותכם עולים חדשים, ולא אפשר את מתן נקודות הזיכוי, אתם רשאים לפנות למס הכנסה בבקשה לקבלת ההחזרים בסיום שנת המס. גם את הבקשה הזו ניתן לעשות בדיעבד.

הטבות נוספות לעולים חדשים

כאמור, המדינה מנסה להקל על העולים החדשים, כיוון שידוע שמעבר למדינה חדשה דורש הרבה מאמץ וגורר איתו קשיים רבים. הטבה נוספת בתשלומי המס לה זכאים עולים חדש היא פטור מתשלומי מס על רווחי הון שקיבל כתוצאה ממכירת נכסיו במדינה הקודמת בה התגורר, טרם עלייתו לארץ. הפטור ניתן לתקופה של עשר שנים מזמן העלייה לארץ, והרווחים שייווצרו בסיום השנים הללו יחויבו במס אך ורק על הרווח שנוצר מיום סיום הפטור ועד מכירתם.

כלומר, במידה ומישהו מכר את דירתו, ולמעשה כל רכושו, לפני המעבר שלו לישראל, הוא אינו חייב במס על כל ההכנסות הללו. מדובר בהטבה משמעותית כיוון ששיעור המס במקרה כזה יכול להגיע לסכומים גבוהים מאוד, אותם צריך העולה החדש כדי להתחיל את חייו החדשים במדינת ישראל.

החזר מס לעולים חדשים החזרי מס זכותך
החזר מס לעולים חדשים

היעזרות בגורם מקצועי

כפי שניתן לראות, נושא הטבות המס הוא נושא מורכב שדורש ידע, ולעיתים גם עבודה שלא תמיד עולים חדשים מסוגלים לה. במיוחד ההטבה שמצוינת לעיל בנוגע לפטור ממס על רווחי הון שנמכרה במדינה הקודמת, שהינה מורכבת מאוד, ודורשת לרוב היעזרות בגורם מקצועי.

במקרים כאלו חשוב לא לוותר על הזכויות מראש, בגלל הרצון להימנע מתהליך מסובך. ניתן לשכור את שירותו של רואה חשבון שמתמחה בנושאים הללו. רואה חשבון או חברות חשבונאות שונות מציעות מגוון שירותים, החל מייעוץ ראשוני בשביל לדעת מה שיעור הזיכוי המגיע לכם, ועד להגשה של כל המסמכים הדרושים לרשות המיסים. שירות כזה יכול להשאיר אתכם בראש שקט, כיוון שתדעו שתקבלו את השירות המקצועי וכך גם את כל הכסף שמגיע לכם.

עוד משהו מעניין על: החזר מס חו"ל, החזר מס לעובדים בחו"ל, החזר מס על קניות בחול

החזר מס לעולים חדשים - שאלות ותשובות

המדינה עושה כל מאמץ על מנת לאפשר לעולים החדשים להשתלב במדינה. לכן כל עולה שמגיע לארץ ומחליט להשתקע בה יהיה זכאי לקבל החזר מס לעולים חדשים. זה לא משנה מאיזה מדינה הוא עלה או עד כמה הוא יצליח להשתלב במדינה – הזיכוי בדיוק אותו זיכוי.

החזר מס לעולים חדשים נועד כאמור על מנת לאפשר לעולים חדשים להשתלב במדינה בצורה הטובה והאפקטיבית ביותר. במסגרת השאיפה הזאת, כל עולה חדש מקבל נקודת זיכוי אחת במס הכנסה, מדובר על 216 ₪ בכל חודש. המשמעות היא שכל עולה חדש יכול לקבל מהמדינה 2592 ₪ בכל שנה.

העולים החדשים מקבלים סל שלם של הטבות, כל זאת בכדי להקל עליהם עד כמה שאפשר. החזר מס לעולים חדשים איננו קשור לכל שאר ההטבות, והוא ניתן לכל עולה חדש ללא קשר לסל ההטבות הנוסף שאותו הוא קיבל מהמדינה. הטבות המס הם עניין אחד וכל שאר ההטבות הן עניין אחר לחלוטין.

לא מעט עולים חדשים אינם מודעים לכל הזכויות המגיעות להם, ולכן לא מעט מהם אינם מבקשים את אותו החזר מס לעולים חדשים. אך האם הם יכולים להגיש את הבקשה רטרואקטיבית על השנים שחלפו? בהחלט כן! המדינה מאפשרת לקבל החזר מס מכל סוג שהוא רטרואקטיבית על ששת השנים האחרונות. כך שאם לא חלפו 6 שנים ממועד הזכאות, ניתן להגיש בקשה לקבלת ההחזר רטרואקטיבי.

החזר מס לעולים חדשים נועד על מנת להקל עליהם, ולכן ההטבה הזאת מוקצבת בזמן – זמן הגיוני שבו העולים החדשים משתלבים במדינה. ברוב המקרים החזר מס לעולים חדשים ניתן במשך שנה אחת בלבד, ולאחר אותה שנת קליטה ראשונית העולים החדשים יצטרכו לשלם מס בדיוק כמו כולם.

דילוג לתוכן