החזר מס לעובדים בחו"ל

החזרי מס לעובדים בחו"ל נושא מסובך, שאף אחד לא אוהב להתעסק איתו. אך יכולה להביא לכם סכומי כסף משמעותיים אם אכן תטפלו בו. במקרה של אזרחים ישראלים שעובדים בחוץ לארץ, ניתן לקבל החזר מס כדי למנוע מצב של "כפל מס", אך לא כל מי שזכאי להחזרים דורש אותם בהתאם מהמדינה. אנחנו כאן כדי להסביר את כל מה שצריך לדעת בנוגע להחזרי המס לעובדים בחו"ל.

מי זכאי להחזר מס?

דבר ראשון, בשביל להיות זכאי להחזר מס בגין העבודה בחו"ל, עליכם להיות תושבי המדינה בה אתם עובדים, וגם תושבי מדינת ישראל, כמובן.

לאחר מכן, עליכם לעמוד במבחן המכונה "מבחן מרכז החיים". מטרת מבחן זה הוא לברר היכן נמצא מרכז חייכם. במסגרת המבחן תשאלו שאלות שייבחנו איפה נמצאת משפחתכם, איפה אתם גרים, איפה אתם עובדים וכו'. המבחן ייקבע האם אכן ניתן להחשיב אתכם כתושבים במדינה הזרה, ולפיכך האם אתם זכאים להחזרי המס. במידה ויימצא במבחן כי מרכז החיים שלכם הינו בישראל, תיאלצו לשלם את מס ההכנסה לפי החוק.

ישנם שני קריטריונים נוספים לפיהם נבחן מרכז החיים שלכם:

• עליכם לשהות בישראל במסגרת שנת המס במשך 183 ימים לפחות.
  • אם שהיתם בישראל לפחות 30 יום במשך שנת המס, עליכם לשהות בה 345 ימים בשנת המס הקודמת.

במידה ותעמדו במבחן החיים וכל התנאים הנוספים המפורטים לעיל, תהיו זכאים לקבלת החזר מס לעובדים בחו"ל, כיוון שישראל חתומה על אמנה למניעת כפל מס.

מה לבדוק לפני יציאה לרילוקיישן?

נסיעה למספר שנים לעבוד בחו"ל היא דבר מלהיב ומרגש, אך חשוב לוודא לפני היציאה לרילוקיישן האם ישראל היא בעלת הסכם מניעת כפל המס עם המדינה אליה תעברו. במידה ולישראל יש את הסכם זה עם המדינה, התהליך לקבלת החזר מס לעובדים בחו"ל יהיה פשוט וקל יותר. אך במידה ולמדינה אין את ההסכם הנ"ל, התהליך יהיה מסובך יותר, ידרוש לעמוד בתנאים קשים יותר, ולהציג מסמכים רבים שמעידים על המסמכים ששילמתם במדינה אליה עברתם.

החזר מס בנסיבות לימודים
החזר מס בנסיבות משפחתיות
החזר מס בנסיבות רפואיות
החזר מס בנסיבות תעסוקתיות

מה קורה אם אני בשליחות דרך חברה ישראלית?

רשות המיסים מבצעת הפרדה בין עובדים שעברו לחו"ל כדי לעבוד בחברה זרה או בינלאומית, לבין עובדים שנשלחו לחו"ל בשביל לעבוד עבור חברה ישראלית. פעמים רבות, כאשר עובדים טסים ועובדים עבור חברה ישראלית, הם ממשיכים לקבל את המשכורת שלהם בישראל למרות עבודתם בחו"ל, וכך גם ממשיכים לשלם מיסים כאילו הם גרים בישראל. כך נוצר מצב של הפסד כסף, כיוון שהעובדים לא מודעים לזכאותם להחזר מס לעובדים בחו"ל או פטורים נוספים שקשורים לכך שמרכז חייהם הוא בחו"ל.

ברגע שרשות המיסים מכירה בעובדה כי העובד העביר את מרכז חייו, הוא זכאי לקבלת החזר על המיסים ששילם בתקופה בה שהה בחו"ל ואושרה על ידי רשות המיסים. אם המשכורת ממשיכה להיות משולמת בישראל, רשות המיסים מסבכת את הפרוצדורה והופכת את התהליך להוכחת העברת מרכז החיים ליותר קשה עבור העובד.

תשלומים נוספים לעובדים בחו"ל

גם אם עובד מסוים הוכיח כי מרכז חייו הוא בחו"ל בפני רשות המיסים, הוא יהיה עדיין חייב בתשלום ביטוח לאומי, לדוגמה. יש לשלם ביטוח לאומי לאורך כל השהיה בחו"ל על מנת להמשיך להיות זכאי לסעד מביטוח הלאומי, במידה ויהיה צורך בכך. יש גם להמשיך לשלם על ביטוח בריאות כדי להמשיך ולהיות זכאי לחברות בקופת החולים. עליו גם להמשיך את ההפרשה החודשית לקופת הגמל וקרן ההשתלמות, כדי לשמור על הזכויות שלו. כמו כן, חשוב לדעת כי את הזיכוי ניתן לדרוש רק לאחר החזרה מחו"ל, ולא ניתן לבקש אותו במהלך השהייה בחו"ל.

החזרי הוצאות

בנוסף להחזר מס לעובדים בחו"ל, המדינה מכירה בהוצאות רבות שקשורות בעבודה בחו"ל כמוכרות לצרכי מס. בין סוגי ההוצאות המוכרות ניתן למצוא שכר דירה, הוצאות רפואיות, תרופות ושכר לימוד עבור בני המשפחה של העובד. נהוג גם כי אדם העובד בחו"ל זכאי לחופשת מולדת במימון מקום העבודה שלו, בגין חופשה זו ניתן גם להיות פטור מתשלום מס.

החזר מס לעובדים בחול החזרי מס זכותך
החזר מס לעובדים בחול

איך ניתן לקבל את החזרי המס?

כאמור, קבלת החזרי המס יכולה להתבצע רק בסיום תקופת המגורים והעבודה בחו"ל. עליכם לעבור את מבחן "מרכז החיים" ולעמוד בכל הקריטריונים המפורטים לעיל. בסיום כל התהליך הזה, תצטרכו לאסוף את הטפסים והמסמכים הרלוונטיים ולהגיש אותם למס ההכנסה בסניף הקרוב למקום מגוריכם.

הימנעו ממצב של "כפל מס"

גם אם אתם שונאים ביורוקרטיה, ולא מעוניינים לבזבז את זמנכם על המתנה במס הכנסה, אנו מייעצים לכם לא לוותר על תהליך החזר המס! מדובר על סכומי כסף נכבדים שאתם זכאים להם על פי חוק, ושעבדתם בעבורם, שחבל לפספס את הקבלה שלהם.

מי שמעוניין להימנע מהמפגש עם רשות המיסים, יכול לשכור שירות של חברה מקצועית. חברות כאלו או רואי חשבון יכולים לייעץ לכם בנוגע לשיעור המס שאתם זכאים לו, ואפילו להגיש במקומכם את כל המסמכים הנדרשים. כך תקבלו את הכסף המגיע לכם, בלי מאמץ רב!

עוד משהו מעניין על: החזר מס חו"ל, החזר מס בגין שהייה בחו"ל, החזר מס על קניות בחול, החזר מס לעולים חדשים

החזר מס לעובדים בחו"ל - שאלות ותשובות

לא מעט אזרחים ישראלים מוצאים את עצמם עובדים תקופת זמן ממושכת מעבר לים, אך בפועל הם עדיין נדרשים לשלם מיסים בישראל. החזר מס לעובדים בחו"ל נועד על מנת לאפשר לאותם אנשים לקבל זיכוי מסוים על המס מכיוון שהם אינם מתגוררים בישראל – ולכן אינם נדרשים לשלם מס כמו כולם.

החזר מס לעובדים בחו"ל מוענק רב במקרה שבו העובד מוכיח כי מרכז החיים שלו איננו נמצא בישראל אלא במדינה שבה הוא עובד. בנוסף העובד יהיה חייב להציג אזרחות ישראלית ביחד עם אזרחות של אותה מדינה שאליה הוא העתיק את חייו ובה הוא עובד נכון לאותו הרגע.

תוכלו להגיש בקשת החזר מס לעובדים בחו"ל באופן עצמאי, אך אם אתם לא מתגוררים בארץ זוהי עשויה להיות משימה לא קלה. לכן תוכלו להיעזר בחברה חיצונית שמתמחה בכל הנושא של החזרי מס, כך שהיא זאת שתעשה את העבודה הקשה עבורכם – אתם תוכלו בסוף היום לקצור את הפירות.

החוק בישראל בכל מה שקשור לגבי החזר מס לעובדים בחו"ל הוא מאוד מסודר, כך שלא צריך להיות מקום לספק. המדינה קבעה כי מי ששהה בישראל למעלה מ-183 ימים  בשנה, יצטרך לשלם מס בדיוק כמו כולם. אם אותו אזרח ישראלי שהה פחות מ-183 ימים בשנה בישראל, הוא יוכל להגיש בקשה לקבלת ההחזר.

אתם בוודאי לא רוצים להכניס את עצמכם לבירוקרטיה מיותרת, ותרצו לברר את הזכאות לקבלת החזר מס לעובדים בחו"ל מראש. הדרך היעילה ביותר והבטוחה ביותר שתוכלו לבחור בה היא כמובן לבצע את ההליך ביחד עם חברה מקצועית שתוכל להסביר לכם בדיוק מהי הזכאות שמגיעה לכם.