החזר מס בגין שהייה בחו"ל

כמה פעמים טסתם לחו"ל לצרכי עבודה ולא שמרתם את החשבוניות? כנראה שהפסדתם הרבה כסף במשך השנים. בשנים האחרונות ישראלים רבים טסים למטרות עבודה והגיע הזמן לקבל את הזכויות המגיעות שלכם – החזרי מס עבור השהייה בחו"ל. נפרט כאן את כל התנאים לקבלת ההחזרים, ומה צריך לעשות בעבורם.

אמנת מניעת מס כפול

ישראל חתומה על אמנה למניעת כפל מס מול מספר מדינות בעולם. האמנה מונעת תשלום מס כפול על ידי כאלו שהינם תושבים או אזרחים של שתי המדינות, ולמעשה מאפשרת את תשלום המס רק לאחת מהן. המטרה הגדולה שמאחורי אמנה זו היא לעודד את ההתפתחות העסקית הגלובלית, ולפתוח את השוק המדינה לשוק הבינלאומי, כדי לבסוף להניב רווח מכך.

מדינות בולטות בעלות אמנת מניעת כפל מס עם ישראל

ישראל חתונה על אמנה זו עם כ- 40 מדינות ברחבי העולם, הבולטות ביניהן:
– ברזיל
– בריטניה
– ארצות הברית וקנדה
– איטליה
– תאילנד
– סינגפור
– סין
– יפן
– אוסטריה
– גרמניה
– רוסיה

החזר מס בנסיבות לימודים
החזר מס בנסיבות משפחתיות
החזר מס בנסיבות רפואיות
החזר מס בנסיבות תעסוקתיות

בגין מה אני זכאי לניכוי הוצאות?

ניתן לקבל החזר מס בגין הוצאות שקשורות לשהייה בחו"ל לצרכי עבודה. אנשים שעובדים כעצמאיים מכירים את העובדה שקיימות הוצאות מוכרות לצורך ניכוי מס, אותן ניתן לקזז מסך ההכנסה החודשית החייבת במס. ההוצאות המוכרות עשויות להוריד את מדרגת המס הנקבעת עבורכם, או פשוט לגבות מס מסכום נמוך יותר.

הוצאות עבור עבודה בחו"ל יכולות להיות מוכרות גם עבור עצמאיים, אך יש להוכיח כי הנסיעה לחו"ל היא הכרחית בכדי לייצר את ההכנסה. מדי שנה, תקנות מס הכנסה קובעות את גובה ההוצאות שניתן לקבל זיכוי בעבורן, והשיעור משתנה מדי שנה בהתאם למדד במשק.

ישנן הוצאות מרכזיות שהינן מוכרות למס:

– הוצאות עסקיות – אירוח ספקים ולקוחות או טלפון, מוכרות במלואן.
– לינה – עבור 7 הלילות הראשונים מוכרות מלוא ההוצאות עד גובה של 284 דולר ללילה, אך עבור יתר הלילות ההכרה היא עד 125 ללילה. ניתן להכיר בעד 90 לינות בשנה. יש החזר מס חלקי עבור חריכות מסכומים או מספר לינות אלו.
– השכרת רכב – מוכרות הוצאות של השכרת הרכב והדלק בעבורו בעלות של 62 דולר ליום.
– כרטיסי טיסה –הוצאה על טיסה במחלקת עסקים או מחלקת תיירים מוכרת במלואה, בעוד שטיסה במחלקה ראשונה מוכרת חלקית, בהתאם לגובה הכרטיס במחלקת עסקים.
בכל אלו מדובר על שהיות קצרות לחו"ל, אך ישנם גם מקרים בהם שהייה בחו"ל הינה למשך ארוך יותר, כמו רילוקיישן.

שהייה בחו"ל לצורך רילוקיישן

כאשר אנשים עוברים למדינה בחו"ל לצורך רילוקיישן, הם למעשה משלמים מס כפול, לשתי המדינות. גם בשביל זה קיימת אמנת המס הבינלאומית, אשר מונעת מקרים כאלו ומאפשרת לקבל החזר מס בגין המס הכפול.

יכול להיווצר מקרה של ישראלי שעבר לעבודה בחו"ל בשנה מסוימת, וכך שילם מס גבוה מדי בחישוב השנתי. במקרה כזה, זכאי העובד להחזר מס בגין השהייה בחו"ל והעובדה כי שילם מיסים במדינה בה עבד.

חשוב לדעת כי אנשים שעוברים לחו"ל בשביל עבודה אמנם פטורים ממס הכנסה ורשאים לקבל החזר מס לעובדים בחול, אך אינם פטורים מתשלום ביטוח לאומי, ביטוח בריאות, ותשלום לקרנות גמל והשתלמות. זאת כדי להבטיח את זכויותיהם גם בהמשך החיים כאשר ישובו לישראל.

ניכוי הוצאות עבור רילוקיישן

אם מדובר על נסיעה ארוכה לחו"ל, כלומר מעל ל- 10 חודשים, תוכלו לקבל החזרי מס גם בגין הוצאות חינוך עבור בני משפחתכם. עבור ילד מתחת לגיל 18 תוכלו לקבל זיכוי גובה של 711 דולר עבור כל ילד, בכל חודש.

איך מגיעים בקשה להחזר מס בשל שהייה בחו"ל?

על מנת לקבל את החזר המס עליכם למלא טופס 1301 – דו"ח שנתי, ובו לכתוב את הפרטים הקשורים בנסיעה בחו"ל. יש גם לצרף לדו"ח את כל החשבוניות בגין ההוצאות שפירטתם בדו"ח. ניתן להגיש את הבקשה הנ"ל בדיעבד, אפילו 6 שנים לאחר שנת המס הרלוונטית.

כאשר מגישים את הבקשה עם כל המסמכים הרלוונטים, עליכם גם לצרף צילום צ'ק שמאמת כי פרטי החשבון שלכם הם אכן נכונים, וכך תוכלו לקבל את ההחזר ישירות לחשבון הבנק שלכם. ישנה גם ריבית אותה משלם מס הכנסה על הסכום שמוחזר לכם, בשיעור של ארבעה אחוזים בכל שנה, עד להחזרת הכסף.

החזר מס בגין שהייה בחול
החזר מס בגין שהייה בחול

התייעצות עם גורמי מקצוע

מיסים הם דבר שאף אחד כמעט לא אוהב להתעסק איתו, במיוחד כשמדובר על החזרי מס הקשורים לחו"ל. בדיוק בשביל זה ישנם בעלי מקצוע שזוהי עבודתם. ישנם רואי חשבון או מנהלי חשבונות שהינם מיומנים ומנוסים בתחום, ויוכלו לעזור לכם בכל נושא החזרי המס והזיכויים הכספיים שמגיעים לכם.

בעלי המקצוע יספקו לכם את כל מה שאתם צריכים בשביל לקבל את ההחזר, ימלאו בעבורכם את הטפסים, ויגישו אותם במקומכם לרשות המיסים. כך תשלמו עלות מסוימת להם, אך תקבלו סכום משמעותי שמגיע לכם. שימו לב שהתשלום לגורם המקצועי לא יעלה על סכום הזיכוי שמגיע לכם, כדי שלא תצאו מופסדים כספית!

עוד משהו מעניין על: החזר מס על קניות בחול, החזר מס לעולים חדשים

החזר מס בגין שהייה בחו"ל - שאלות ותשובות

בקשת החזר מס בגין שהייה בחו ל עשויה להיות מאוד מבלבלת, בטח עבור אזרחים שאינם נמצאים במדינה זמן רב. לכן מוטב כי את הבקשה תגישו ביחד עם יועצי מס מוסמכים, כאלה שיוכלו לוודא שאתם ממלאים על הטפסים כנדרש – כך תוכלו להיות בטוחים שתקבלו את המגיע לכם.

מדינת ישראל חתומה עם 40 מדינות שונות ברחבי העולם על אמנה למניעת כפל מס. המשמעות היא מאוד פשוטה, אם התגוררתם באחת מהמדינות הללו, אתם תוכלו להיות פטורים מתשלום מס בישראל. כך שכדאי מאוד לקחת בחשבון את הנושא של החזר מס בגין שהייה בחו ל.

אם שהיתם בחו"ל במסגרת טיול ולא במסגרת עבודה, אתם ככל הנראה לא תהיו זכאים לקבל החזר מס בגין שהייה בחו ל. מוטב כי במקרה כזה תתייעצו עם יועץ מס מוסמך על מנת שהוא יבהיר לכם בצורה הברורה ביותר את הזכאות שלכם – כך שלא תמצאו את עצמכם נופלים בין הכיסאות.

אם הגשתם בקשה לקבל החזר מס בגין שהייה בחו ל, אתם אמורים לקבל את הכסף בתוך 90 יום מרגע קבלת האישור. תוכלו להגדיל ראש ולבצע תיאום מס מבעוד מועד, כך המדינה מלכתחילה לא תגבה מכם את המס. עבור לא מעט אנשים הפרוצדורה כולה מתישה, ולכן מוטב לא לחכות לדקה ה-90.

מכיוון שאינכם מתגוררים בישראל, אתם תחפשו את הדרך הקלה ביותר שבאמצעותה תוכלו להגיש בקשת החזר מס בגין שהייה בחו ל. באופן עקרוני ניתן להגיש את הבקשה דרך האינטרנט, אך כמו שאמרנו זה לא מומלץ. מוטב כי את הבקשה תגישו דרך חברה מקצועית שתדאג לכל הזכויות המגיעות לכם.

דילוג לתוכן