החזר מס לנכי צה"ל

כולנו שמענו על החזרי מס בגין שירות בצה"ל, אבל האם אתם מודעים לכל הזכויות שיש לכם שזה נוגע למיסים? במידה ואתם נכי צה"ל, אתם זכאים להטבות משמעותיות כשזה נוגע למיסים, שחשוב שתדעו מה הן בדיוק וכיצד אתם יכולים לקבל אותן. בשביל זה אנחנו כאן. ניתן לכם את כל המידע שאתם צריכים כדי לקבל את הכסף המגיע לכם בגין החזר מס לנכי צה"ל.

איך מוגדר נכה צה"ל?

נכה צה"ל הוא אדם שנגרם פגם לבריאותו בתוצאה משירותו הצבאי בצבא ההגנה לישראל או בגוף אחר ששייך למערכת הביטחון בישראל, כמו משטרה, שירותי הכבאות וההצלה וכו'. הגורם החשוב ביותר לפיו נקבעת ההכרה בנכותם של נכי צה"ל הוא האם קיים קשר נסיבתי בין הפגיעה שחוו בשירותם הביטחוני לבין הנכות שנגרמה להם. ישנן רמות שונות עבור נכי צה"ל, בהתאם לאחוזי הנכות שנגמרו להם, שבהתאם אליהם נקבעות ההטבות שהם זכאים להן.

איך נקבעת הזכאות להחזר מס בגין נכות צה"ל?

הזכאות להחזר מס לנכי צה"ל נקבעת לפי רמת הפגיעה ומשך הנכות. סעיף 9(5) בפקודת מס הכנסה קובע כי קבלת החזר המס מותנה בשני קריטריונים:

  1. שיעור אחוזי הנכות – להחזר מס לנכי צה"ל זכאים נכים אשר נקבעה להם דרגת נכות של 100 אחוז עבור ליקוי בודד, או של 90 אחוז עבור שקלול של מספר ליקויים ביחד.
  2. משך תקופת אחוזי הנכות – כדי לקבל זכאות להחזר מס, אחוזי הנכות צריכים להיקבע לצמיתות או לתקופה של שנה וחצי ומעלה.
החזר מס בנסיבות לימודים
החזר מס בנסיבות משפחתיות
החזר מס בנסיבות רפואיות
החזר מס בנסיבות תעסוקתיות

איך ניתן לקבל את החזר המס?

עם כמה שהיינו מעוניינים שהמדינה תשרת את אלו שנהפכו לנכים במהלך השירות שלה, קבלת החזר המס עדיין דורש עבודה מהמבקש. בשביל להגיש את הבקשה להחזר המס, עליכם למלא טופס בקשה לפטור ממס – טופס מספר 1516. לטופס זה אתם צריכים לצרף פרוטוקול של הוועדה הרפואית שקבעה את אחוזי הנכות שלכם. את הטפסים הללו אתם מגיעים במשרד פקיד השומה הקרוב לביתכם.

מענק השתתפות בתשלום מס הכנסה

מלבד החזר המס, נכי צה"ל זכאים למענק נוסף מהמדינה. גובה הסיוע במענק בכל שנה משתנה לפי אחוזי נכות שונים. אלו הקריטריונים עבור קבלת מענק ההשתתפות:

  • נכי צה"ל בעלי דרגת נכות של 19% עד 89%.
  • נכי צה"ל בעלי דרגת נכות של 90% עד 99%.
  • אלה שעבדו לפחות שלושה חודשים במהלך שנת המס.

שימו לב כי נכה אשר זכאי לפטור מלא משתלום מס הכנסה, מכל סיבה, לא יהיה זכאי לקבל את המענק השנתי הנ"ל. התשלום עבור המענק מתבצע פעם בשנה בחודש ינואר עבור השנה שעברה, ולאחר שקיבלת אישור על זכאותך, יגיע אליכם על ידי מערכת אוטומטית. אם הוכרת כזכאי לאחר חודש ינואר, בו מתקבל המענק, תקבל מענק חלקי עבור מספר החודשים שנשארו על סוף שנת המס, מרגע הכרתך כזכאי.

איך ניתן לקבל את המענק?

בכדי לקבל את מענק ההשתתפות בתשלום מס הכנסה עליכם למלא או לקבל מהמעסיק שלכם טופס 106 שמפרט את המשכורות שקיבלתם במשך שנת המס, ומהווה למעשה אישור כי עבדתם בשנת המס, ושילמתם את מס ההכנסה כחוק. במידה והנכם עצמאיים עליכם למלא את הטופס בעצמכם, או להיעזר במנהל החשבונות שלכם. שימו לב כי את טופס זה יש להגיש ללשכת השיקום הקרובה למקום מגוריכם, לא לרשות המיסים!

תוך כמה זמן מתקבלת תשובה בגין הבקשה?

הטיפול בבקשה עבור החזר מס לנכי צה"ל או מענק ההשתתפות לא אמור לעלות על 30 יום החל מהגשת כל המסמכים הרלוונטיים. זהו זמן מספק עבור המעבר על הבקשה, בחינתה והחזרת תשובה.

החזר מס לנכי צהל החזרי מס זכותך
החזר מס לנכי צהל

אל תוותרו על הזכויות שלכם!

מילוי טפסים והגשת מסמכים מרתיעים הרבה מן האזרחים במדינה, וכך נוצר מצב שרבים מהם גם אינם מקבלים את הזכויות המגיעות להם במלואן. מדובר על סכומים גדולים מאוד של כסף שנשארים ברשות המדינה כיוון שהאנשים לא דורשים אותו, למרות שהם זכאים אליהם לפי החוק במדינה.

יש לנו נטייה לחשוב כי אנחנו במאבק כלכלי עם המדינה, וכי כל תפקידה של רשות המיסים הוא לגזול מאיתנו כספים. אבל כאשר אנחנו זכאים לסכום מסוים של כסף בגין החזר מס אנחנו לא טורחים לבקש אותו. כדאי לצאת מגישת ה"אנטי" כנגד רשות המיסים, ולנסות להבין איך המדינה יכולה לשרת אותנו, כפי שאנחנו משרתים אותה.

התייעצות עם גורם מקצועי

למי שבכל זאת משתדל להימנע כמה שניתן מהמפגש עם גורמי ביורוקרטיה של המדינה, ורשות המיסים בראשם, יש אופציה חלופית. ניתן לפנות לגורמים מקצועיים שמתעסקים בהגשת בקשה להחזרי מס שיבצעו את כל הפרוצדורה בשבילכם.

במידה ואתם יודעים שאתם זכאים לקבלת החזר המס, חפשו רואה חשבון או חברת חשבונאות שמספקת את השירות הזה, ושכרו אותה עבור השירות המבוקש. גורם מקצועי הינו מיומן בהגשת בקשות כאלה, כך שתוכלו לסמוך עליו כי יעשה זאת כראוי, ותקבלו לבסוף את מלוא הסכום שמגיע לכם. כמובן ששירות כזה גם יעלה לכם כסף, כך שתצטרכו לחשב האם התשלום ישתלם לכם אל מול הסכום שתקבלו.

עוד משהו מעניין על: החזר מס צהל, החזר מס לחיילים משוחררים, החזר מס לאנשי קבע, החזר מס מילואים

החזר מס לנכי צה"ל - שאלות ותשובות

החזר מס לנכי צה"ל מוענק לאזרחים נורמטיביים מן השורה, אזרחים המוגדרים בתור נכי צה"ל. אותם אזרחים צריכים להיות עצמאיים או שכירים על מנת לקבל את החזר המס מתוקף החוק. המדינה מעריכה מאוד את כל משרתי הצבא, ובטח את אותם משרתים שנפצעו במהלך השירות הצבאי.

אם בעבר היית מקבל החזר מס לנכי צה"ל, וכיום אינך מקבל את החזר המס. יכולות להיות לכך מספר סיבות. המדינה עשתה מעט שינויים בכל מה שקשור הספציפי הזה. היא מעניקה אותו לנכי צה"ל שעומדים במספר קריטריונים. על מנת שתוכלו לוודא את זכאותכם, מוטב שתפנו לאיש מקצוע.

החזר מס לנכי צה"ל נקבע בהתאם לאחוזי הנכות המוגדרים מטעם הביטוח הלאומי. באופן טבעי ככל שאחוזי הנכות יהיו גבוהים יותר, כך המענק שיגיע מטעם המדינה יהיה גבוה יותר. המענק מתחיל מ-244 ₪ בכל שנה, ויכול להגיע עד לסכום של 2335 ₪ בכל שנה.

צריך להדגיש כי החזר מס לנכי צה"ל ניתן פעם אחת בכל שנה, ולכן אם קיבלתם כבר החזר מס בשנה הנוכחית – תצטרכו להמתין עד לשנה הבאה. באופן עקרוני ההחזר ניתן לכל נכי צה"ל בחודש ינואר, כאשר הוא ניתן על השנה הקודמת. השנה שנגמרה לה זה עתה.

כל אזרח נכה צה"ל צריך להגיש את הבקשה בצורה מסודרת על מנת שהוא אוכל לקבל את החזר המס שמגיע לו. את הבקשה עבור החזר מס לנכי צה"ל באתר אגף השיקום. כל מה שאתם צריכים לעשות זה רק להתחבר לאזור האישי שלכם באתר, ושם תוכלו לעקוב אחר ההנחיות שיסבירו לכם בדיוק כיצד למלא את הבקשה – והבקשה תשלח לרשות המיסים.

דילוג לתוכן