מס הכנסה שלילי - בדיקת זכאות

בשנת 2007 אישרה המדינה חוק הכולל תכנית בשם מענק עבודה, הידועה גם כמס הכנסה שלילי. במסגרת התכנית מעניקה רשות המיסים סכום שנתי לעובדים העומדים בתנאים מסוימים וסכום ההכנסה שלהם נמוך באופן יחסי. מטרת המענק  לעודד אוכלוסיות ממעמד סוציו-אקונומי נמוך להיכנס למעגל העבודה. המטרה היא לתרום לכלכלה של המדינה. אנחנו כאן כדי להסביר כל מה שצריך לדעת על מס הכנסה שלילי בדיקת זכאות .

מי זכאי להחזר מס שלילי?

ישנם שלושה תנאים בהם צריכים לעמוד גם שכירים וגם עצמאיים על מנת לקבל את החזר מס שלילי:

  1. גיל – ישנן הטבות מס עם מגבלות גיל. מבקש המענק צריך להיות מעל גיל 23 עם ילדים (מתחת לגיל 19) או מעל גיל 55, למי שאינו הורה.
  2. הכנסה – ישנן מספר הגדרות לגבי רמת ההכנסה הממוצעת הנדרשת בהתאם למשתנים שונים:
  • אנשים בעלי ילד או שניים או בני 55 חסרי ילדים – בין 2,080 ₪ ל- 6,435 ₪.
  • אנשים שהינם הורים יחידניים לילד או שניים – בין 1,280 ₪ ל- 9,510 ₪.
  • אנשים בעלי 3 ילדים ומעלה – בין 2,800 ₪ ל- 7,043 ₪.
  • אנשים שהינם הורים יחידניים ל- 3 ילדים ומעלה – בין 1,280 ל- 11,610 ₪.
  1. בעלות על דירה – אין על מבקש החזר מס שלילי להחזיק ברשותו בעלות על יותר מ- 50% על נכס מקרקעין, כמו דירה, מגרש או חנות.

ישנה הקלה בחוק לגבי החזר מס שלילי לבעלי מוגבלות, שנקבע להם שכר מינימום מותאם, אשר יכולים להגיש בקשה גם אם השכר שלהם נמוך מהסכומים המפורטים לעיל, וגם אם אינם הורים לילדים.

החזר מס שלילי לזכאים על פי ירושה

בשנת 2018 אישרה המדינה כי היורש של עובד שהיה זכאי למענק עבודה כאשר היה בחיים, רשאי להגיש תביעה בשם אותו עובד. כאשר יורש מגיש תביעה זו עליו לצרף מסמכים מתאימים אשר מוכיחים כי הוא אכן היורש, ולספק את הפרטים הרלוונטיים אודות העובד.

החזר מס בנסיבות לימודים
החזר מס בנסיבות משפחתיות
החזר מס בנסיבות רפואיות
החזר מס בנסיבות תעסוקתיות

מי אינו זכאי להחזר מס שלילי?

גם אם הנכם זכאים למענק לפי כל התנאים המפורטים לעיל, ייתכן שלא תהיו זכאים לקבלת החזר מס שלילי במידה ואתם עומדים בחלק מהתנאים הללו:

  • אם אתם עובדים שכירים אך קיבלתם הכנסה ממעסיק שהוא קרוב משפחה שלכם, לדוגמה אחד ההורים, אחד האחים, בן זוג, ילד או בת/בן זוג שלו וכו'.
  • אם אתם עובדים שכירים וקיבלתם הכנסה מחברה עסקית, שאתם או קרובי משפחתכם הם הבעלים שלה.
  • אם אתם עובדים שכירים וקיבלתם הכנסה ממעסיק שהוא קרוב משפחה, אך גם ממעסיק שאינו קרוב משפחה, תהיו זכאים למענק אך ורק על התקופה בה המעסיק לא היה קרוב משפחה שלכם.
מס הכנסה שלילי בדיקת זכאות - חתימה על טפסים וחישוב

איך אני מממש את הזכות שלי להחזר המס השלילי?

כיוון שהזכאות להחזר מס שלילי נקבעת מדי שנה, יש גם להגיש תביעה חדשה בכל שנה. כמו כן, אם אתם שני בני זוג, ושניכם זכאים למענק, תצטרכו להגיש את התביעה בנפרד. הגשת התביעה מתבצעת בשני דרכים, בסניף דואר או באופן מקוון באתר רשות המיסים.

דרך הדואר ההגשה הינה בסיום חודש נובמבר עבור השנה הקודמת. אם פספסתם את הגשת התביעה ייתכן כי תוכלו להגיש באמצעות הליך מיוחד, עד תאריך יותר מאוחר. ההגשה המקוונת אפשרית רק בשביל אנשים אשר הגישו בשנתיים האחרונות תביעה למענק עבודה. אפשרי להגיש את התביעה באופן מקוון עד שנתיים לאחר שנת המס שמגישים בעבורה.

ההגשה, בשתי הדרכים, אינה מסובכת כלל וכל אדם יכול לעשות אותה בעצמו, ללא היעזרות בגורמים מקצועיים. אך כמובן כי יש כאלו שמעדיפים להימנע מכך ושוכרים שירות של רואה חשבון עבור זאת.

הגשת תביעה מקוונת

הממשק של אתר רשות המיסים הוא נוח וקל לתפעול. הטופס כולל בתור התחלה, מילוי פרטים אישיים. לאחר מכן, מענה על שאלות שיאמתו את הזהות שלכם, ולסיום אישור של התצהיר שלכם. בסיום מילוי הטופס תקבלו את נתוני הבקשה להחזר מס שלילי, אשר רצוי להדפיס ולשמור אותם, כי ייתכן שישמש אתכם בעתיד לאישור ההגשה. לאחר הגשת תביעה בצורה מקוונות תוכלו לברר את הסטטוס שלה דרך אתר רשות המיסים.

החזר מס שלילי בדיקה החזרי מס זכותך
החזר מס שלילי בדיקה

הגשת תביעה להחזר מס שלילי בסניפי הדואר

ההגשה בסניפי הדואר דורשת מעט יותר מאמץ, כיוון שעליכם להגיע פיזית בעצמכם לאחד מסניפי הדואר עם תעודת זהות וצ'ק מחשבון הבנק שלכם אליו יועבר המענק. עליכם לאמת את זהותכם בפני הפקיד בסניף, ולאחר מכן למלא פרטים אודותיכם. הפקיד בדואר ימלא באופן ממוחשב את התביעה שלכם, ויעניק לכם העתק של הטופס.

קבלת המענק

לאחר הגשת התביעה להחזר מס שלילי, רשות המיסים מבצעת בדיקה לגבי העמידה בתנאי הזכאות וכן חישוב גובה המענק המגיע למגיש התביעה. רשות המיסים מודיעה על הזכאות ושיעור המענק תוך 90 יום מהגשת התביעה, או עד תאריך אשר נקבע מדי שנה.

ניתן לערער על סכום המענק שנקבע לכם על ידי פנייה מנומקת בכתב, אותה צריך להגיש תוך 30 יום ממועד קבלת הקביעה.

מידע נוסף נמצא באתר רשות המיסים.

עוד משהו מעניין על: החזר מס שלילי לעצמאים, החזר מס מגבלת גיל

החזר מס שלילי - שאלות ותשובות

החזר מס שלילי בדיקה מיועדת בעיקר לאנשים שנמצאים בצד המוחלש של האוכלוסייה. החזר המס הזה נועד על מנת לאפשר לאותם אנשים להשתלב בחברה בצורה הטובה והאפקטיבית ביותר. ברגע שנותנים לאותם האנשים את התיעדוף הזה, הם ככל הנראה ימצאו את עצמם בנקודת פתיחה טובה יותר – והם ירגישו הרבה יותר נוח בחברה.

החזר מס שלילי בדיקה תוכלו להגיש באופן עצמאי וגם על ידי חברה מקצועית שתדאג לזכויות שלכם. אם אתם חוששים מבירוקרטיה, תוכלו להגיש את הבקשה בעזרת חברה מקצועית. אם אתם מרגישים שתוכלו להתמודד עם ההליך בעצמכם, תוכלו לבצע אותו בקלות דרך אתר האינטרנט של רשות המיסים או מול פקיד השומה.

בהחלט כן! מדובר על הזדמנות חסרת תקדים לאנשים המגדירים את עצמם כחלשים לקבל הזדמנות שווה כמו כולם. כך תוכלו לפתוח לעצמכם דלתות חדשות, דלתות שככל הנראה עד לאותו הזמן לא היו פתוחות בפניכם. המדינה עושה כל מאמץ על מנת לאפשר לאנשים שמגיעים מאוכלוסיות מוחלשות לקבל יחס שווה, אז כדאי לכם לנצל זאת.

יש לא מעט קריטריונים שקשורים לנושא של החזר מס שלילי בדיקה. לכן מוטב כי את הזכאות שלכם תבררו ביחד עם יועצי מס מוסמכים אשר מכירים את התחום על בוריו. הרי זה לא נעים להגיש בקשה להחזר מס, ובפועל לגלות כי אינכם זכאים לקבל אותה – תוכלו למנוע אי נעימויות על ידי בדיקה מקדימה.

גובה ההחזר שניתן על החזר מס שלילי בדיקה משתנה בכל שנה, ולכן אתם צריכים להיות עם יד על הדופק. הדרך היעילה ביותר לבדוק את גובה הזכאות היא על ידי התייעצות עם אנשי מקצוע. בנוסף תוכלו לבדוק את גובה הזכאות על ידי שימוש במחשבון החזר מס, מחשבון שתוכלו למצוא באינטרנט.

דילוג לתוכן