החזר מס בגין הוצאות לשכירים

בעידן שאחרי הקורונה חלים שינויים מרחיקי לכת בתחום העבודה והעבודה מהבית. נדמה שמגפת הקורונה טרפה את הקלפים עבור חברות רבות ששכרו משרדים בבניינים מסחריים כאשר כיום אפילו חברות ענק כמו פייסבוק וגוגל מאפשרות לעשרות אלפי העובדים שלהם לעבוד מהבית גם לאחר תום המגפה. שכירים שהוצאו לחל"ת, עצמאים שזכאים להחזרי מס על הוצאות חדשות, הכול מתערבב ונוצרו שינויים שיצטרכו לבוא לידי ביטוי גם בהקשר של מס והחזרי מס וחלקם כבר מיושמים לפי פקודת מס ההכנסה העדכנית. אז האם יש דבר כזה החזר מס בגין הוצאות לשכירים? 

מה, לשכיר מגיע החזר מס על הוצאות?

כן, זו עובדה מאוד מפתיעה עבור רבים אשר בטוחים שהוצאות אלה ניתנות לעצמאים בלבד, עוסקים פטורים או מורשים וכן חברות ועסקים. למעשה כבר עכשיו אכן ניתן לקבל הוצאות אלה לפי קריטריונים שונים. אמנם חלקם לא קשורים ישירות למשלח היד של השכיר אך הן הוצאות משיקות.

הנה כמה דוגמאות:

  • החזר מס לשכיר על שכר דירה – נשמע לא הגיוני שהריי אפילו עצמאי בקושי מקבל החזר מס על עבודה מהבית אך שכיר אשר מצליח להוכיח לרשות המס שמעבר הדירה שלו התבצע לצורכי עבודה, יוכל לקבל החזר מס על ההפרש בשכירות אם זאת תהיה גבוהה יותר. כלומר, החזר מס בגין הוצאות לשכירים!
  • הוצאות על קורסים מקצועיים ולימודים – אם הוכחתם קשר ישיר אל התחום בו אתם עוסקים תוכלו לקבל החזר מס על השתתפות בסמינרים וימי עיון, על לימודים אקדמאים או הכשרות הרלוונטיות לכך.
  • הוצאות אישיות – כגון טלפון ואינטרנט למשל או הוצאות רכב אשר קשורות ישירות למקום העבודה ולעבודה.
  • דמי חבר – במידה ואתם חברים בארגונים כלשהם כמו ההסתדרות או איגוד מקצועי אחר הקשור למקצוע ולעבודה שלכם תהיו זכאים להחזר מס והשתתפות בהוצאות אלה.
  • ספרות מקצועית – כל עוד תוכיחו שהחומר העיוני שרכשתם עוזר לעבודתכם ולהתפתחותם בתחום ייתכן ותיהנו מהחזר מס גם על זה.
  • פוליסת ביטוח אובדן כושר עבודה – תהיו זכאים להחזר מס כשכירים בתנאים מסוימים כמו ששכרם לא יעלה על 30 אלף בחודש וכן שסכום ההוצאה הכללי על הפוליסה לא יעלה על 3.5% מסך כל הכנסתכם החייבת במס וכן שתשלמו על הפוליסה חודשית ולא בפעם אחת.

אין ספק ששוק העבודה חדש מציב אתגרים לא פשוטים עבור חברות וכן עבור עובדים. עבודה מהבית הופכת מקובלת יותר במגוון מקצועות וצריך למצוא את שביל הזהב המשלב עבודה עם חיי משפחה בלי שאף אחד מאלה יפגע. כמובן שעבודה מהבית חסכונית הרבה יותר עבור החברות אשר נדרשות לשלם כסף רב על הוצאות כמו תחבורה ונסיעות, השכרת משרדים ועוד.

בעולם חדש זה בו עבודה מהבית הופכת פופולרית יותר, ההבדל בין שכיר לעצמאי הופך קטן יותר והדבר החשוב יותר עבור כל עובד הוא למצוא מקום עבודה הוגן שמכיר בכמה שיותר הוצאות גם אם הן מבוססות על השהייה בבית ולא מנצל את העבודה מרחוק לקיזוז הכנסות במקום זאת.

החזר מס בנסיבות לימודים
החזר מס בנסיבות משפחתיות
החזר מס בנסיבות רפואיות
החזר מס בנסיבות תעסוקתיות

שוק העבודה החדש ועבודה מהבית

עולם העבודה הישן נחצה פחות או יותר לשניים. שכירים ועצמאיים. אלו שתי גישות שונות שהיו נהוגות בעולם הישן שכולנו מכירים על ההבדלים ביניהם. שכיר נהנה ממקום עבודה יציב הדואג לכל ענייניו הכספיים והבירוקרטיים אך הוא למעשה מחויב למקום העבודה הן במספר שעות העבודה החודשיות והן במסגרת הכללית בה הוא נמצא בהתאם לשאר העובדים, לעומת זאת עצמאי יכול לקבוע את סדר היום שלו אך עליו גם לנהל את כל ענייניו הכספיים בעצמו, לשכור את שירותיו של רואה חשבון וכדומה.

אך כאמור תמונת שוק העבודה השתנתה לאחר הקורונה וכנראה לא תחזור לקדמותה.

עבודה מהבית היא הטרנד החדש שבו גם שכירים וגם עצמאיים נהנים מהיכולת לעבוד מהבית בקלות תודות להתקדמות הטכנולוגית הרבה.

יש בכך יתרונות רבים כמו חיסכון בדלק וזמן הגעה לעבודה ויתרונות אחרים אך גם חסרונות אפשריים כמו קושי לעבוד מהבית בסביבת המשפחה ויצרנות נמוכה. אין לדעת לאן שוק העבודה יתפתח בעתיד הרחוק אך נראה ששכיר ועצמאי הן הגדרות ישנות שיעברו שינוי גדול.

רגע אז למה לא לעבוד כפרילנס במקום כשכיר?

באמת נשאלת השאלה מה ההבדל בין להיות שכיר מהבית או עצמאי מהבית. התשובה לכך טמונה בחוקי המס החלים על שכיר לעומת עצמאי. כאמור שכיר אינו צריך לדאוג לדברים כגון הפרשות לפנסיה, תשלום ביטוח לאומי וכדומה.

כמובן שרצוי שגם כשכיר הוא יבין בתחומים אלה וידע לאן הכסף מהמשכורת שלו הולך אך בגדול המעסיק מחליט על כך אך גם תמונה זאת משתנה וכיום מועסק יכול להחליט באיזו חברה לנהל את קרן הפנסיה שלו למשל.

יחד עם זאת שכיר, בין אם הוא עובד מהבית או מהמשרד לא צריך להתעסק כלל עם רשות המס, מס ערך מוסף או ביטוח לאומי וכדומה. עצמאי לעומת זאת חייב לנהל את העסק שלו לבד  (או בעזרת יועץ מס או רואה חשבון) מול אותן רשויות, להחליט לבד לאן ילך הכסף שלו ועוד.

יש הבדלים נוספים בין שכיר לעצמאי כמו אי קבלת תשלום על ימי מחלה או חופש כעצמאי, תשלום גבוה יותר לביטוח לאומי כעצמאי ועוד. מצד שני עצמאי יכול לתמחר את עבודתו כראות עיניו ויכול להפריש כסף לקופות השקעה שונות בהתאם לרצונו (לא כולל הפרשת כסף לפנסיה המחויבת כיום על פי חוק).

החזר מס בגין הוצאות לשכירים החזרי מס זכותך
החזר מס בגין הוצאות לשכירים

מה עדיף להיות: עצמאי או שכיר?

גם עצמאי וגם שכיר יכולים ליהנות מהחזרי מס שונים אך עצמאי יכול לגלם הוצאות רבות יותר הקשורות לעסק בין אם הוא עוסק זעיר אשר לא יכול לקזז מע"מ או עוסק מורשה המקזז מע"מ ויש לו גמישות רבה יותר הן מבחינת שעות עבודה ועוד.

לסיכום, החזר מס לשכירים היא אפשרות טובה עבור כל מי שעבר לעבוד מהבית כשכיר וגילה שההוצאות שלו גדלו אך הן לא מוכרות על ידי המעסיק. בעתיד יחולו שינויים נוספים בשוק העבודה וההבדלים בין שכיר לעצמאי אולי כבר לא יהיו כל כך גדולים, כך או כך בין אם אתם שכירים או עצמאיים עליכם לדאוג לכסף שלכם ואם מגיע לכם החזר מס מסיבה זו או אחרת או שאינכם מודעים לכך ורוצים ייעוץ מקצועי בתחום, מוזמנים ליצור קשר ולקבל מענה אישי וייעוץ מקצועי בהתאם למצבכם.

בסוף הבחירה היא בידכם, כל אחד בוחר את עבודתו בהתאם למבנה האישיות שלו ובהתאם תנאים נוספים, משפחתיים ואחרים המגדירים אותו ואת סוג העבודה המתאימים לו ביותר. הדבר החשוב לזכור הוא שבין אם אתם שכירים או עצמאיים, יזמי או פרילנסרים, בעלי חברה או עובדי חברה, מגיעות לכם זכויות מס שונות בהתאם לחוק והכרה שלהן יכולה להוסיף לכם כמה שקלים בסוף החודש וזו השורה התחתונה והחשוב מכולן. בהצלחה.

צריכים מידע נוסף? פנו אלינו לקבלת ייעוץ אישי על החזר מס מכל סוג לרבות החזר מס לשכירים, עצמאיים או חברות ובכל עניין אחר הקשור למיסים והחזרי מס. תודה.

עוד משהו מעניין על: החזר מס לשכירים בגין עבודה מהבית, החזר מס לשכיר עם משכורת גבוהה, החזר מס לשכירים באופן עצמאי

החזר מס בגין הוצאות לשכירים - שאלות ותשובות

כן, קיימים שורה של קריטריונים שאם שכיר יעמוד בהם גם הוא כמו עצמאי יהיה זכאי להחזרי מס מסוימים הקשורים לעבודתו כשכיר.

זה לא פשוט לזהות מה הן ההוצאות המוכרות במס עבור שכיר כיום. כאמור החוקים החדשים והתקנות הנוגעות לכך עדיין טריות ולכן חשוב לדעת בדיוק מה מגיע לכם, להתעדכן באתר הרשות ולנסות להבין איפה אתם יכולים להצהיר על הוצאות כהוצאות מוכרות לצורכי מס גם אם אתם שכירים העובדים מהבית ולא רק עצמאיים.

לשם כך אנו ממליצים להיעזר בבעל מקצוע עם ניסיון בתחום אשר יוכל להעניק לכם ייעוץ חד פעמי שילווה אתכם להמשך הדרך גם אם לא תשכרו את שירותיו.

כמובן שבמידה ואתם עצמאיים ההמלצה הגורפת היא כן להיעזר ביועץ מס או רואה חשבון שכן אז אתם יכולים לעבוד בראש שקט ולהתרכז אך ורק בעבודה ולא בכל חישובי המס אשר אתם לא מתמצאים בהם, מה גם שרואה חשבון או יועץ מס יכולים לחסוך לכם אלפי שקלים כל שנה בעזרת הגשת בקשות להחזרי מס שונים תודות לידע ולניסיון שלהם.

שכיר יכול ליהנות מהחזר מס על שורה של דברים ביניהם על פוליסת ביטח אובדן כושר עבודה למשל בתנאים מסוימים, החזר מס על הוצאות שכר שירה בשל מעבר דירה הקשור לעבודה, הוצאות על חומרי לימוד ועוד.

מומלץ להתייעץ עם בעל מקצוע מנוסה בתחום ולדעת על מה אפשר להזדכות במס ואיך אפשר לעשות זאת בצורה הטובה ביותר בין אם דרך האינטרנט או בהגעה למשרד רשות המיסים.

החזרי מס יש למלא על טפסים שונים ביניהם טופס 135 ועליכם לספק את כל המידע הנוגע למקום עבודתכם כשכירים על מנת שמס הכנסה יוכל לבחון את בקשתכם לקבלת החזר מס ולאשר אותה בסופו של דבר במידה ותימצאו זכאים להחזר המס הרלוונטי.

אפשר לבקש החזר מס לבד או דרך הגעה למשרד רשות המס או אונליין וכן על ידי קבלת עזרה מקצועית וייעוץ ראשוני ללא עלות וללא התחייבות לבחינת זכאותכם שהיא הדרך הבטוחה וטובה ביותר במיוחד עבור מי שאין לו ידע בתחום ולא זמן להתעסק בכך מול רשות המס.

דילוג לתוכן