החזר מס למשלמי מזונות

גירושים הם לא דבר נעים כלל וגם לא זול במיוחד. נשים לרגע בצד את הפן הרגשי ונתרכז בצד הפיננסי. גירושים ללא ספק מרוקנים את כיסיהם של שני הצדדים בהתחלה. עלות המשפט כולל עורכי הדין תמיד גדולה מנשוא עבור כל זוג שהתגרש בהתאם ליכולתם הכלכלית. בנוסף המזונות שיש לשלם כל חודש מכבידים מאוד על הצד המשלם. אז מה זה החזר מס למשלמי מזונות?

כמה מזונות משלמים בישראל?

נתחיל בהסבר קצר מה הם דמי מזונות.

מזונות הם סכום חודשי קבוע הניתן לאחד הצדדים בגירושים, סכום אותו יש לשלם לצד השני מדי חודש, עבור האישה או עבור הילדים המשותפים של בני הזוג. לאחרונה עודכן חוק המזונות ואם עד לפני כמה שנים כמעט בכל המקרים האב הוא ששילם מזונות בצורה גורפת, בשנים האחרונות חל שינוי בחוק וכיום דמי המזונות נקבעים לפי שכר בני הזוג וסיבות נוספות.

למשל אם האם מרוויחה יותר מהאב, האב כבר לא יצטרך לשלם לה כלל! אכן מהפכה בחשיבה ובחקיקה שעברה לאחרונה.

גובה דמי המזונות נקבע לפי רמת השכר של הצד המשלם מול הצד השני, הוצאות הצד המקבל על גידול הילדים ועוד. ישנו רף תשלום מינימלי עבור כל ילד כ-1350 שקלים בחודש אך בית המשפט בוחן כל מקרה לגופו ויש המשלמים יותר או פחות בהתאם לנסיבות האישיות והמשפחתיות הספציפיות של שני הצדדים.

עד מתי משלמים דמי מזונות?

דמי מזונות משולמים עבור הילדים עד גיל 18 באופן מלא לפי פסיקת בית המשפט ואף ממשיכים להיות משולמים עד גיל 20 וגיל 21 עבור בת או בן בהתאמה, אם כי באופן חלקי, כחצי או שליש מגובה התשלום המקורי.

אל דמי המזונות החודשיים מתווספים במקרים רבים הוצאות שונות אותם פוסק בית המשפט לשלם גם הם בהתאם לפרטי המקרה: גיל הילדים וההוצאות הכרוכות בגידולם בין אם הוצאות נוספות על צהרונים וכדומה. גובה המזונות וההוצאות הנלוות אמורות להיקבע גם בהתאם לחלוקת זמני השהייה של הילדים עם ההורים, לדוגמה אב המשלם את מלוא המזונות ורואה את ילדיו כמעט 50% בשבוע, אזי על בית המשפט להתחשב בכך ולהפחית במזונות שלו בהתאם או לבטלם לחלוטין במידה והאם מרוויחה יותר.

בחוק החדש נקבע שיש אפשרות בה אחד הצדדים ינהל את כל ההוצאות על הילדים במידה ושני ההורים מרוויחים משכורת דומה ולא נקבע תשלום מזונות חודשי על אף אחד מהצדדים.

החזר מס למשלמי מזונות – איך מקבלים?

החזר מס למשלמי מזונות ניתן בצורה של נקודת זיכוי אחת נוספת למס. נכון, החזר מס למשלמי מזונות נמוך באופן יחסי ועבור הורה המשלם מזונות זוהי עזרה מזערית שאינה מספיקה כאשר אב או אם צריכים לפרנס את עצמם במקביל, כל אחד מבני הזוג הרי גר בדירה נפרדת כך שגרושים עם ילדים המשלמים מזונות נקלעים לקשיים כלכליים ומוצאים עצמם בחובות, דיכאונות וגרוע מכך.

נקודת הזיכוי הנוספת המגיעה לכל מי שמשלם דמי מזונות שווה נכון לשנת 2020 סך הכול 219 שקלים או 2682 שקלים לשנה. מה זה אומר? למשל אם משכורתכם 5000 שקלים בחודש תקבלו החזר מס למשלמי מזונות על סך אותה נקודה והיא תקוזז מסכום הברוטו ולמעשה תשלמו מס הכנסה על סכום הברוטו פחות שווי אותה נקודת זכות.

בישראל כל אזרח מקבל 2.25 נקודות זכות לכל הפחות. במידה ואתם משלמים מזונות תהיו זכאים לקבל נקודה נוספת כלומר 3.25 נקודות זכות המגיעות לכם לקיזוז מתשלום המס בו אתם מחויבים. כמובן שייתכן ומגיעות לכם נקודת זיכוי נוספות מסיבות אחרות ויכולות להיות מגוון סיבות נוספות שבגינן מגיע לכם החזר מס כגון החזר מס למשפחות חד הוריות, החזר מס מסיבות בריאותיות ועוד.

מה התנאים לזכאות החזר מס בגין תשלום מזונות

סעיף 40 בפקודת מס הכנסה קובע שאפשר לקבל הטבת מס בסך נקודת זיכוי אחת נוספת עבור תשלום מזונות במקרים הבאים:

  • במקרה של תשלום מזונות להורה השני על ילדיך שאינם גרים עמך
  • כאשר בן או בת הזוג החייבים במזונות התחתנו בשנייה ומשלמים מזונות גם רק עבור בת או בן הזוג ולא על הילדים.

מסתבכים עם החוק? לא בטוחים האם מגיע לכם החזר מס למשלי מזונות? פנו אלינו עוד היום ונשמח לייעץ לכם בנושא ולדאוג לכך שזכאותכם לקבל נקודת זיכוי נוספת תירשם היכן שצריך ברשות המס וברשות האוכלוסין ובתעודת הזהות.

למה חשוב להתגרש בצורה חכמה גם פיננסית – הטבות מס נוספות המגיעות להורים גרושים

הורים רבים לא מודעים להטבות המס הגלומות בהסכם הגירושים עליו חתמו:

בהגיעכם לבית המשפט ועוד לפני כן בשיחתכם עם עורך הדין בקשו להבין מה אומר ההסכם עליו אתם עומדים לחתום הלכה למעשה לא רק בפן האישי או זה הקשור לילדים אלא גם בפן הכספי והמשמעות של וויתור על משמורת משותפת או משמורת בלעדית לטובת הצד השני למשל…

הורים רבים חותמים על הסכמי גירושים בלי להכיר את הזכויות ואת ההטבות הקיימות עבור הסכמים שונים. התייעצות עם יועץ מס או רואה חשבון הבקיא בחוקי המס החלים על הורים גרושים יכולה להיות שווה לכם אלפי ועשרות אלפי שקלים.

במידה ועורך הדין שלכם בקיא בתחום גם כן התייעצו איתו על הנושא.

החזר מס למשלמי מזונות
החזר מס למשלמי מזונות

לדוגמא: אצל מי רשומה אחזקת הילדים – מעבר למשמורת ומשמעויותיה, כאשר הילדים רשומים על שם אחד ההורים בלבד, אותו הורה גם זכאי לשורת הטבות מהמדינה החל מנקודות זיכוי במס עבור הילדים ועד לדוגמה האחרונה: מענק הקורונה למשפחה שבמקרה של הורים גרושים עם ילדים ניתן לצד אשר הילדים רשומים בחזקתו.

הורה גרוש המשלם מזונות, זכאי לנקודת זכות אחת בלבד כהטבת מס והחזר מס למשלמי מזונות אך אם היה יודע פרטים אלה קודם היה חושב פעמיים לפני שהיה מוותר על המשמורת המשותפת למשל.

כך ייתכן ויש הטבות מס נוספות שרק רואה החשבון שלכם או יועץ המס המטפל בעניינכם יכול ליידע אתכם לגביהם, לרבות שינויים ועדכונים הנכנסים לחוקי המס מדי פעם ואינכם מעודכנים בהם אך הם רלוונטיים עבורכם בתיק המשפחה שלכם. יכולות להיות עשרות סיבות שבגללן מגיע לכם החזר מס או הטבות מס. עברתם דירה עקב גירושין? מכרתם דירה עקב גירושין ושילמתם מס שבח? תבדקו מה מגיע לכם.

לסיכום

לא קל להיות הורה גרוש. הרגשות החזקים הקיימים בעקבות הגירושים יכולים להסיט אתכם מהדברים החשובים באמת והם לדאוג שילדכם ואתם תקבלו את התנאים ההוגנים ביותר להמשך החיים המשותפים שלכם יחד לצד הגרוש או הגרושה.

במקביל להתנהלות האישית והמשפחתית הנוגעת לגידול הילדים, זמני השהייה וכדומה, בל נשכח שלהורים גרושים יש הרבה יותר הוצאות מאשר להורים נשואים כיוון ששני הצדדים צריכים להחזיק בית בנפרד ולעמוד בהוצאות נלוות על הבית, על הילדים ובתשלום המזונות.

אין ספק שכל עזרה ולו הקטנה ביותר המגיעה לכם על פי חוק, כמו החזר מס למשלמי מזונות, יכולה לסייע לכם בין אם זו נקודת זיכוי אחת קטנה או מענק חד פעמי המגיע לכם תודות לכך שלא וויתרתם על זכותכם למשמורת משותפת ועוד.

עוד משהו מעניין על: החזר מס לידועים בציבור

דה מארקר לוגו

החזר מס: כל מה שאתם צריכים לדעת

05 יולי 2020

דילוג לתוכן