החזר מס לגרושים

כל מי שעבר הליך גירושים יכול לספר לכם שזה אחד הדברים הכי פחות נעימים שיש. עבור מי שנשוי וחושב להתגרש העצה שלנו היא לדבר עם אב או אם גרושים ולהבין את הגיהינום הרגשי הכרוך בכך. לא פחות קשה הוא הפן הכלכלי. כמובן שכאשר מתגרשים ההוצאות גדלות עבור שני הצדדים כיוון שיש צורך לגור בשני בתים נפרדים ולמעשה כל ההוצאות כפולות. בנוסף על כך יש לשלם מזונות עבור הילדים. אז איך אפשר להקל על הורים גרושים? אחד מן הכלים הוא החזר מס לגרושים.

השינוי בחוק שעשוי להקל על הורים גרושים

עד לפני כשנתיים במדינת ישראל נהוג היה שהאב הוא זה שמשלם את המזונות עבור ילדיו כמעט בכל מקרה גם אם הרוויח פחות מהאישה. עוול זה עבר עובר תיקון בשנים האחרונות וכיום בית המשפט קובע את גובה המזונות לפי נתוני השכר והשוואה שלהם בין בני הזוג.

כך או כך ברוב המקרים כיום עדיין אבות גרושים הם אלה שצריכים לשלם מזונות ובסכומים לא מבוטלים כל חודש. גובה התשלום משתנה לפי השכר שמרוויח אותו גרוש או גרושה כאשר יש סכום מינימלי עבור כל ילד, כיום בסביבות אלף חמש מאות שקלים, עם הקלות או תוספות לכאן ולכאן בהתאם לגובה ההכנסה ולתנאים הכלכליים הנלווים.

איך לקבל החזר מס לגרושים

הייתם מצפים שהחזר מס לגרושים יהיה פרופורציונלי לגובה המזונות אך בישראל זה לא המצב וכיום גרושים בקושי נהנים מהחזר מס. בכל זאת כל הורה גרוש או גרושה המשלמים מזונות צריכים להכיר את החוק ולדעת שמגיע להם החזר מס למשלמי מזונות בשווי של נקודת זכות אחת בנוסף. כן זה מעט אך עדיין אפשר בקלות לקבל החזר מס זה ולקזז אותו מההוצאות.

את החזר מס הכנסה עבור נקודות הזכות הללו יש לדרוש מהמעסיק במידה ואתם שכירים או לדאוג שינתנו לכם במידה ואתם עצמאיים. איך עושים זאת?

מה הן נקודות הזיכוי המגיעות להורים גרושים המשלמים מזונות

בישראל כל אזרח זכאי לסך של 2.25 נקודות זכות זיכוי כזיכוי בתשלום המיסים על הכנסה. כיום שוויה של כל נקודת זכות היא 219 שקלים בחודש או 2640 בחישוב שנתי. אלה הסכומים המגיעים לכל אזרח כהחזר מס על הכנסתו.

איך זה עובד: נניח הרווחתם 7000 שקלים בחודש ואתם נמצאים במדרגת מס בה עליכם לשלם 14% מס. אתם תשלמו את אותם שבעת שקלים לפי מדרגת המס אך הסכום ממנו ירד גובה המס שלכם יהיה מחושב לפי אותם 7000 שקלים ברוטו שהרווחתם בקיזוז הוצאות שונות וביניהם אותן נקודות זיכוי. זה תקף לכל אזרחי ישראל.

הורים לילדים זכאי לנקודות נוספות עבור כל ילד וישנם קריטריונים נוספים לקבלת נקודות זיכוי לטובת החזרי מס, נקודות נוספות עבור היותכם בעלי מוגבלות למשל, החזר מס לגרושים, החזר מס על ידי נקודות זיכוי למשפחות חד הוריות ועוד.

קריטריון נוסף לזכאות עבור נקודת זיכוי למס הוא היותך גרוש. הורה גרוש המשלם מזונות זכאי לנקודת זיכוי נוספת לקיזוז המס! כלומר כל הורה גרוש צריך לוודא שבמקום העבודה שלו וברשויות המס רשומות לו לכל הפחות  3.25 נקודות זיכוי למס ושסכום הנטו אותו הוא מקבל מהשכר על עבודתו בין אם כשכיר או כעצמאי, הוא לפי סכום ברוטו פחות הוצאות שונות ביניהם אותה נקודת זכות נוספת.

איך מחשבים את גובה החזר המס להורה גרוש

לדוגמא, הורה גרוש המשלם מזונות ומרוויח נניח 8000 שקלים ברוטו בחודש יוכל לקבל החזר מס על סך 3.25 נקודות זיכוי בחודש. כל נקודת זיכוי שווה 219 שקלים נכון לשנת 2020 כלומר מגיע לו סך של כ-711 שקלים בחודש כזיכוי מס או החזר מס אשר צריכים לרדת לו מהברוטו.

כאמור עבור הורים גרושים הנדרשים לתשלום מזונות עבור כל ילד, כל עזרה בהחזר מס לגרושים חיונית וקיזוז אותה נקודת זכות נוספת יכולה להקל על אותו הורה גרוש.

נכון, מדובר בסכום קטן אך חבל לפספס גם אותו. במידה ואתם הורה גרוש המשלם מזונות על ילדיך יש באפשרותך לקבל בקלות את אותו החזר מס עבור אותה נקודת זכות המגיע לך.

מה צריך לעשות כדי לקבל החזר מס לגרושים, משמע את נקודות הזיכוי הנוספת? הנה כמה דברים שכדאי לכם לסדר לפני שאתם מגיעים למקום עבודה כלשהו ולאחר מכן, וכן במידה ואתם עצמאיים, עוסקים פטור או עוסקים מורשים וכדומה.

  • רישום בתעודת הזהות – ייתכן ולא עדכנתם את תעודת הזהות שלכם לאחר הגירושים אך חשוב שתעשו זאת בלשכת האוכלוסין ותוודאו שבספח וכן במערכות המדינה רשום שאתם גרושים. כך בבואכם למלא טופס 101 במקום העבודה החדש שלכם יידעו שאתם גרושים וידאגו שתקבלו את אותה נקודת זיכוי נוספת.
  • הגשת הסכם תשלום המזונות – כל מי שהתגרש בבית משפט וקיבל לשלם מזונות צריך להביא את אותם מסמכים, לשמור אותם, לצלם אותם ולהביא אותם למקום העבודה יחד עם תעודת הזהות. צירוף של שני המסמכים הללו יבטיח את רישומכם במערכת כגרושים המשלמים מזונות ותהיו זכאים לקבלת נקודת זכות נוספת לטובת קיזוז המס.
החזר מס לגרושים
החזר מס לגרושים

החזר מס לעצמאיים ושכירים גרושים

כאמור לכל הורה גרוש המשלם מזונות מגיעות 3.25 נקודות זיכוי (לכל הפחות). חשוב אם כן להציג את המסמכים המוכיחים זאת ולהגיש אותם במקום העבודה או במידה ואתם עצמאיים לרואה החשבון המנהל את התיק שלכם מול רשויות המס. אותן 3.25 נקודות זיכוי לחישוב המס מהוות כיום 711 שקלים בחודש ו-8532 שקלים בשנה וחבל לא ליהנות מהן.

כמובן שמדובר בקיזוז מס בלבד. כלומר אם הרווחתם למשל עשרת אלפים שקלים ברוטו בחודש, הנטו שלכם ייקבע לאחר קיזוז המס לפי מדרגת המס בה אתם נמצאים פחות נקודות הזיכוי.

מסתבכים עם החישוב? לשם כך יש אנשי מקצוע שיידעו להגיד לכם בדיוק מה גובה החזר מס לגרושים או החזרים אחרים המגיעים לכם, אלו טפסים להשיג ועוד.

במציאות הכלכלית הקשה בה אנו נמצאים כיום בה מאות אלפים לא גומרים את החודש, ציבור ההורים הגרושים המשלמים מזונות הוא ללא ספק אחד הסקטורים המתקשים ביותר לעמוד בהוצאות החודשיות והשנתיות. הורה גרוש עם ילדים נדרש לכלכל את עצמו, לשלם על דירה, אוכל וכדומה הן עבורו והן עבור ילדיו הנמצאים אתו כמה ימים בשבוע, והן לדאוג לתשלום מזונות. במצב כזה כל נקודת זיכוי כזאת יכולה לעזור.

טיפ: אל תתגרשו… לפחות בפן הכלכלי זה לא צעד חכם. לא ניכנס לצד הרגשי והפסיכולוגי אך קחו בחשבון שכהורים גרושים תצטרכו לעמוד בסכומים גבוהים מאוד של תשלום מזונות והוצאות נוספות שממילא אתם משלמים עבור ילדיכם. אי עמידה בתשלומים אלה יכולים לסבך אתכם עם הוצאה לפועל וגרוע מכך. המעט שאתם יכולים לדאוג לו הוא לאותה נקודת זיכוי נוספת.

טיפ נוסף: מתגרשים? הורים לילדים אל תוותרו על משמורת משותפת! מדובר באפשרות שלא לשלם מזונות כלל במידה ובן או בת הזוג שלכם מרוויח כמוכם! מדובר במאות אלפי שקלים בחודש שיכולים להיחסך מכם במידה ותהיו במשמורת משותפת על הילדים והטבות מס נוספות שתוכלו ליהנות מהן!

עוד משהו מעניין על: החזר מס למשפחות חד הוריות, החזר מס בגין לידה

דה מארקר לוגו

החזר מס: כל מה שאתם צריכים לדעת

05 יולי 2020

דילוג לתוכן