החזר מס לבעלי חברה משפחתית

כל מי שרוצה להקים עסק, חברה או שותפות בישראל חייב להכיר את חוקי ההתאגדות הפועלים במדינת ישראל ולהכיר את ההבדלים ואת היתרונות בין כל סוג של עסק. לפעמים אנו רוצים לפתוח חברה ושוקלים האם עדיף לעשות זאת לבד או עם שותפים. גם כאשר אנו בוחרים להקים את החברה עם שותפים יש הבדל בין סוגי השותפים שנבחר, קרבתם אלינו וכדומה. הנה כמה טיפים לגביי פתיחת חברה משפחתית מהפן של המיסוי. האם זה כדאי? מה זה החזר מס לבעלי חברה משפחתית? ועוד. ייתכן ובשל חוקי המיסוי תקבלו החלטה לפתוח חברה עם קרובי משפחה.

כ-90 מתוך כ-200 החברות הגדולות ביותר בבורסה ובארץ הן חברות משפחתיות

כולנו מכירים את הטייקונים הגדולים במשק, משפחות ההון השולטות בישראל פחות או יותר. אותן שמות מוכרים שצברו הון והגיעו למעמדם הכספי כחברות מובילות. רוב הטייקונים הללו מחזיקים חברות ענק ורוב המשרות ובעלי התפקידים המרכזיים בהן מאוישים על ידי קרובי משפחה מדרגות שונות החל מאח, בן זוג, בן דוד וכו'.

למה זה כך? הסיבה פשוטה: שיטת המיסוי נותנת עדיפות לחברות משפחתיות על פני חברות אחרות. החזר מס לבעלי חברה משפחתית וחיסכון בתשלום מס הם בין הסיבות המרכזיות המקנות לפתיחת חברה משפחתית עדיפות על פני הקמת חברה אחרת.

רגע, זה טוב לערב משפחה ועסקים?

כמובן שקיים גם הפן האישי ויש הטוענים שזה לא בריא לערב עסקים ומשפחה אך העובדות בשטח מוכיחות שחברות משפחתיות מצליחות יותר על פי רוב ובוודאי קיים עבורן יתרון הנוגע לאמון והאפשרות לסמוך על בני משפחה יותר מאשר על זרים באותה חברה וזה יתרון נוסף לפתיחת חברה משפחתית, מעבר לעניין המיסוי ושאר הנושאים הכספיים.

טיפ: בבואכם לפתוח חברה משפחתית בה בעלי החברה ומחזיקי המניות הראשיים הם קרובי משפחה חשוב לדעת שעדיף למנות נישום מס אחד שייצג את כל בעלי החברה הקרובים מול רשויות המס. כך הוא יוכל לתמרן בצורה חוקית הכנסות של שאר חברי המשפחה בחברה לצורכי מס וזיכוי מס. כך גם לגביי תשלום דיבידנדים שכל חברה מחלקת לחבריה ובעלי המניות. לגבי חבות הביטוח היא נפרדת ונקבעת באופן אישי לכל אחד מבעלי החברה.

מה היא ההגדרה של חברה משפחתית

לפי החוק אלו הסעיפים המגדירים חברה כחברה משפחתית:

  • בקשת החברה להיות מוגדרת כחברה משפחתית ניתנה לרשות המס תוך 3 חודשים מתאריך ההתאגדות של החברה או תוך חודש לפני תחילת שנת המס הבאה.
  • החברים בחברה הינם בני משפחה רשומים בפועל לפי סעיף 76 ד' בפקודת מס ההכנסה לפי ההגדרות הבאות: הורה, אח, אחות, בן או בת זוג, ילדיהם של הבני זוג ועוד.

אילו הטבות מגיעות לבעלי חברה משפחתית – החזר מס לבעלי חברה משפחתית

כאשר אתם רושמים את חברתכם כחברה משפחתית אתם זכאים ליהנות מהטבות מס שאינן אפשריות בכל חברה אחרת ולהחזרי מס לבעלי חברה משפחתית. ההבדל המרכזי הוא שרק נישום אחד נרשם כמייצג החברה כאילו הוא בעלי החברה יחידים. בשנת 1978 התווסף מושג החברה המשפחתית לפקודת מס ההכנסה כאשר הרעיון מאחורי התוספת היה לעודד את ההקמה של חברות אז. באותה תקופה מיסי החברות היו גבוהים בהרבה מהמיסים שהוטלו על הפרט וקברניטי המשק ושופטי העבר חשבו שמתן הטבות מס כגון החזר מס לבעלי חברה משפחתית יתרמו למשק בכך שיתמרצו אנשים להקים חברות יחדיו בכוחות משותפים של כמה בני משפחה יחד.

אין ספק שהמציאות מאז השתנה וכיום התמונה הפוכה לגמרי כאשר מיסי החברות הם העדיפים על פני מיסי הפרט וככל שעברו השנים מאז הן רק הלו והפכו אטרקטיביים יותר ויותר לבעלי עסקים שהבינו את היתרן בהקמת עסק שהוא חברה משפחתית.

הנה כמה דוגמאות להטבות מס והחזר מס לבעלי חברה משפחתית:

  • בחברה משפחתית בשונה מחברה מסוג אחר יש רק נישום אחד שמייצג את החברה המשפחתית וביצוע תשלום המס מחושב לפיו בלבד. זה יכול להיות משתלם במקרה בו למשל אחד מבעלי החברה / משפחה הוא בעל אחוזי נכות הזכאי להטבות מס והחזרי מס משמעותיים בשל כך.
  • כאשר אותו אדם הינו בעל כמה חברות אפשר לקזז את רווחי החברה ואת ההכנסות של כל החברות יחד עוד לפני קביעת גובה תשלום המס. כלומר אפשר לשלם מס על כל חברה בנפרד. מתי זה טוב – במקרים בהם אחת החברות נמצאת בהפסדים, אפשר לקזז את הפסדיה עם רווחי שאר החברות וכך להגיע למדרגת מס נמוכה יותר ולשלם פחות מס בפועל. במשק קיימות עשרות חברות המחזיקות חברות בת שמטרתם בדיוק זו, ליהנות מהטבת המס על קיזוז הפסדים.
  • במצב בו הנישום המייצג מתפקד גם כשכיר במקום עבודה אחר אך חברתו המשפחתית נמצאת בהפסדים, ניתן לקזז את אותם הפסדים משכרו של הנישום כשכיר טרם ביצוע חישוב מס עבורו.

בקיצור, כדאי לפתוח חברה משפחתית ואם אתם מסתדרים אחד עם השני אין ספק שתוכלו לשגשג כחברה וליהנות מיתרונות המיסוי הגלומים בכך. תוסיפו לכך את היתרון של אפשרות לסמוך 'בעיניים עצומות' על שותף שהוא בן משפחה ותבינו למה מרבית החברות הגדולות והחזקות במשק מעדיפות להקים חברות משפחתיות.

שורה תחתונה: חברה משפחתית יכולה לחסוך לכם מאות אלפי שקלים בסופו של דבר באמצעות הטבות מס והחזרי מס שונים. חשוב לקבל ייעוץ אישי בנושא לפני שאתם מחליטים על מבנה החברה ולקבל את כל המידע הרלוונטי עבורכם בהתאם לסטטוס של כל אחד מחברי המשפחה המעוניינת להקים חברה משפחתית.

החזר מס לבעלי חברה משפחתית
החזר מס לבעלי חברה משפחתית

הקמת חברה משפחתית חייבת ליווי מקצועי פרטני

כאשר מדובר בהקמת חברה המבוססת על בני  משפחה, קיימת חשיבות רבה יותר להיעזרות ביועץ מס או רואה חשבון. מרבית החוקים הקיימים הנוגעים להקמה וניהול חברה משפחתית אינם מוחלטים או ברורים עד הסוף ורק בעל ניסיון חשבונאי ופיננסי בתחום יכולים לעבוד איתם לפי פקודת מס הכנסה ולאפשר לחברה המשפחתית למקסם את מרקם הקשרים והיחסים המשפחתיים שבה.

הטבות מס רבות וגבוהות יכולות להיאסף בחברה משפחתית ולהוות החזר מס והטבת מס גדולה אם יודעים כיצד לרשום נכון את החברה, איך להגיש את הדוחות השנתיים ועוד.

צריכים ייעוץ מקצועי בנושא מס חברות, הקמת חברה משפחתית ועוד? זכותך – פנו אלינו עוד היום ונשמח להעניק לכם ייעוץ מקצועי מוביל בתחום. להחזרי מס – זכותך! ניסיון רב בטיפול בתיקים מסוג זה, הבנה מלאה איך הדברים עובדים וניסיון רב בהתנהלות ורישום מול רשויות המס השונות, מע"מ, ביטוח לאומי ומס הכנסה. בנוסף לכך אנו מטפלים בכל סוגי החזרי מס הן לחברות, הן לעצמאים והן לשכירים. ניתן להגיש בקשה לבדיקת זכאות להחזר מס במגוון תחומים כגון החזר מס מסיבות בריאותיות כמו החזר מס לנכה או עיוור, החזר מס מסיבות אישיות כמו החזר מס לידועים בציבור, החזר מס מסיבות תעסוקתיות כמו החזר מס לעובדי הייטק או החזר מס בגין פיצויים.

לסיכום החזר מס לבעלי חברה משפחתית – הקמת חברה משפחתית היא צעד חכם בעל יתרונות רבים בתחום המיסוי

מעבר ליחסים האישיים בעלי הערך המתקיימים בכל חברה משפחתית התורמים לפיתוח החברה וניהולה, יש הטבות מס לא מעטות ומשמעותיות שבעלי חברה משפחתית יכולים ליהנות מהם.

זיהוי אותם סעיפים בחוק ובפקודת מס ההכנסה מאפשרים לכם ליהנות מאותן הטבות מס ותפקידו של יועץ המס או רואה החשבון בחברה לנהל בצורה חכמה ומקצועית את החברה ולחסוך לכם כסף רב מדי שנה.

פנו אלינו עוד היום לקבלת ייעוץ מקצועי מקיף בתחום. בהצלחה.

עוד משהו מעניין על: החזר מס הכנסה לעצמאיים

דה מארקר לוגו

החזר מס: כל מה שאתם צריכים לדעת

05 יולי 2020

דילוג לתוכן