החזר מס חברות

בישראל ובעולם כולו נהוג לגבות מס חברות בשיעורים שונים. כפי שגובים מס הכנסה משכירים ומעצמאיים כך נגבה גם מס מחברה. מדרגות המס הקיימות בקרב שכירים ועצמאיים בין אם כעוסקים פטורים או מורשים חופפים אך מס חברות הוא מס אחר לגמרי עם אחוזי מס שונים. במאמר זה נסביר על מס חברות, החזר מס חברות וכיצד ניתן לחסוך בתשלום המס ולקבל החזרי מס לחברה.

מה זו חברה?

חברה מוגדרת כחבר בני אדם, אגודת אחים או התאגדות, בין אם מדובר בגוף ציבורי או פרטי בעל קריטריונים פיננסים ברורים המגדירים אותו כחברה. חבות המס או 'מס חברות' מתייחס כמס הכנסה הנקבע על חברה בע"מ (בעירבון מוגבל) והוא משולם בצורה של מקדמות מדי חודש.

שיעור המס נקבע על ידי רשות המס על פי הערכתה על גובה ההכנסות העתידי של החברה בהתאם להכנסות השנה הקודמות ועוד. בסוף כל שנה נעשה חישוב הקובע האם שולמו יותר מדי מיסים ביחס למקדמות ואז בודקים אפשרות ךהחזר מס חברות והכספים מוחזרים. במידה ושולמו פחות מדי מיסים, הם נגבים מהחברה.

מהו מס חברה?

מס חברות הוא מס המשולם על רווחים בלבד. את המס מחשבים מהשקל הראשון הנכנס לחברה אך אם בתום השנה מסתבר שמאזן הרווח והפסד של החברה, כלומר הרווחים שלה מול ההפסדים שלה באותו שנה מאוזן כלומר הוא 0 אז היא לא תידרש לשלם מס על אותה שנה.

מהו החזר מס חברה?

אך אם אותה חברה שילמה מקדמות בתחילת השנה נוצר מצב בו היא לא הרוויחה כלום באותה שנה אך שילמה מקדמות מס ואז מגיע לה החזר מס חברות.

בעל החברה או בעל השליטה בחברה אינו חייב בתשלום לחברה אלא אם כן היא נקלעה לחובות ואז הוא מחויב אישית לשלם את החוב שהחברה שלו צברה אך לא יכלה לשלם. במידה ובעל החברה גם עובד בה הוא מוגדר כשכיר בחברה ומשלם כשכיר לכל דבר לפי מדרגות המס הקבועות בחוק.

חשוב לדעת: משכורתו או שכרו של בעל החברה נחשבים כהוצאה מוכרת של החברה בע"מ בה הוא עובד ושולט. כמו כן בעל חברה אשר רוצה לקחת רווחים מהחברה משלם מס דיבידנד.

כמה מס חברות משלמים

שיעור המס הנגבה מחברות משתנה ממדינה למדינה. קיים ויכוח האם שיעור מס זה קטן מדי או גדול מדי כאשר בישראל הוא עומד על כ- 23%. יש מי שטוען ששיעור מס זה נמוך מדי והוא תורם להגדלת הפער בין העשירים לעניים ואינו הוגן שכן שכירים ועצמאיים המרוויחים סכומים גבוהים נדרשים לשלם כמעט פי 2 במקסימום על פי מדרגת המס הגבוהה ביותר.

מהצד השני יש את הטוענים שמס חברות חייב להיות נמוך יותר שכן הוא מעודד עסקים לגדול וחברות להעסיק עובדים רבים ותורם להתפתחות המשק. כך או כך מס חברות בין הוא גבוה או נמוך הוא עדיין גובה המס נגזר מרווחי החברה.

איך מקזזים את תשלום מס החברות

כלל ידוע הוא שניהול ספרים מוצלח הוא כלי מפתח בכל חברה, וגורם שיכול לחסוך לחברה אלפי ומיליוני שקלים מדי שנה הן על ידי החזר מס חברות. יש חשיבות עצומה לניהול תקין ועמידה עם יד הדופק בכל הנוגע לתזרים המזומנים של החברה, מאזן הרווח והפסד שלה, קביעת גובה המקדמות והשגת החזר מס חברות.

ניהול פיננסי חכם תורם רבות לשגשוגה של חברה ויכול לסייע לה במיוחד בשנים בהן היא לא מרוויחה כלל או אפילו נקלעת להפסדים. קיזוז מס והחזר מס בחברה אם כן הם כלים חשוב בכל חברה.

החוק לעידוד השקעות בישראל

בכל מדינות העולם מתלבטים האם להוריד או להעלות את שיעור מס החברות. קיימות דוגמאות מכל העולם על מדינות בהן שיעור מס החברות נמוך יותר או גבוה יותר מישראל. חוק עידוד ההשקעות נוצר במטרה למשוך משקיעים וחברות בין לאומיות לישראל ומטרתו להפוך את ההשקעה כאן לאטרקטיבית עבור אותן חברות.

חברות ענק כמו גוגל ופייסבוק למשל משלמות מס חברות נמוך במיוחד כמו גם חברות ענק אחרות ותמיד מתעורר ויכוח האם יש לגבות מהן יותר מס חברות או לא. כאמור השיקול המרכזי הוא לגרום לאותן חברות להשקיע בישראל וליהנות ממס מופחת ואם אותן חברות ימצאו שמס החברות המשולם בארץ גבוה מדיי, הן פשוט יעזבו.

המדינה מעודדת השקעות ואף מחלקת מענקים לחברות המפתחות את עסקיהן כאן, מקימות מפעלים, מעסיקות עובדים וכדומה. גם כאן ניהול פיננסי נכון לוקח בחשבון את החזרי המס כחלק אינטגרלי ממאזן הרווח וההפסד של החברה מראש והבנה שניתן ליהנות ממנו ולנצל אותה בצורה חיובית בהתאם לחוק.

חוק עידוד ההשקעות אף מפחית את שיעור מס החברות עבור מפעלים המוקמים באזור פיתוח א' שם הוא עומד על 6% אחוז בלבד באזורים שונים בארץ מס החברות עומד על 13% בלבד.

היתרונות ברישום כחברה

אחד היתרונות הקיימים ברישום עסק כחברה בהגדרה ולא כעוסק עצמאי או עוסק מורשה הוא העובדה שבעלי חברות מקבלות פטור מס על דמי פיצויים ופיטורים. כמו כן כפי שציינו קודם שיעור מס החברות נמוך יותר מזה של עובדים שכירים או עצמאיים המרוויחים הרבה יחסית.

בנוסך לכך חברות יכולות ליהנות מהטבות מס שונות ומענקים מהמדינה ורישום כחברה מאפשר להם גמישות רבה יותר כעסק.

החזר מס לחברות
החזר מס לחברות

איך אפשר לקבל החזר מס חברות?

תשלום מס החברות נקבע בתחילת השנה על ידי מקדמות. הסיבה המרכזית להחזר מס חברות היא כאשר שילמתם יותר מדי במקדמות ולא הגעתם לשיעור המס לפיו חויבתם. אז תפקידו של יועץ המס או רואה החשבון לדאוג לכך שהמאזן שלכם ידווח לרשויות המס בצורה תקינה בדוחות השנתיים ושתקבלו את החזר המס בהקדם. בחברות בהן הנזילות חשובה והמעבר משנה לשנה קריטי להמשך תפקוד החברה, יש חשיבות רבה לניהול נכון והגשה מהירה של הדוחות ובקשות החזר המס בצורה מסודרת לרשות המיסים.

סיבות נוספות לקבלת החזר מס חברות הן:

  • הוצאות משפטיות – תביעות למיניהן בהן מעורבת החברה ויש לה עליהן הוצאות משפטיות שונות, שכירת שירותיו של עורך דיו ועוד.
  • החזר מס בגין הוצאות שוטפות כמו החזרת רכבים, דלק, תשלום על תיקונים שנתיים, חנייה וכדומה.
  • הוצאות משרדיות – תשלומי חשמל, הובלות, תשלום על הדפסות ועוד.
  • החזר מס בגין הוצאות על לימודים – כאשר עובדי החברה עוברים השתלמויות או כאשר החברה רוכשת קורסים או ציוד לימודי לעובדיה
  • ריהוט וציוד משרדי – ניתן לקבל הוצאות פחת על ציוד משרד כל שנה לרבות פחת על מחשבים שנרכשו לחברה ועוד.
  • החזר מס לבעלי חברה משפחתית
  • הוצאות שונות

בנוסף ניתן לקבל החזר מס בעזרת דו"ח ניכויים (טופס 126) לפי דיווח על משכורות העובדים ותשלומים נוספים.

רוצים ליהנות מהחזר מס חברות גבוה יותר עבור החברה שלכם? בדקו האם אתם עומדים בקריטריונים של חוק עידוד ההשקעות. לפעמים שינוי קטן בהגדרת החברה, כמות העובדים בה ועוד, יכולים להיות שווים הרבה מאוד כסף עבור החברה שלכם. כמו כן רצוי לבדוק מדי פעם האם החוק השתנה והקריטריונים שונו שכן רשות המיסים והמדינה פועלות בסופו של דבר לקידום עסקים ובמיוחד לאחר משבר הקורונה ייתכן ומגיע לכם החזר מס נוסף או הקלות אחרות בעקבות המשבר הפיננסי שבו אנו נמצאים לאחר המגיפה.

לסיכום

ניהול חשבונאי נכון בחברה הוא כלי מפתח להצלחת החברה.

השגת החזרי מס בשל כל הסיבות אותן שמנינו כאן יכולה לתרום רבות למאזן הרווח וההפסד של החברה וצריך לדעת לנצל את הטבות המס והחזרי המס בצורה חכמה כדי להקטין את ההוצאות ביחס להכנסות מדי שנה.

שיעור מס החברות משנה בהתאם למיקום העסק ובהתאם לעמידה בקריטריונים שונים העומדים בחוק עידוד ההשקעות וכן רישום כחברה יכולה להיות רישום מועדף עבור עסקים שונים בהתאם לסוג העסק, כמות העובדי בו ועוד.

זכותך – מטפלת בהחזרי מס בתחומים שונים ומגוונים ונותנת שירות הן לחברות, עצמאים והן לשכירים. יכולות להיות מגוון סיבות לקבלת החזר מס כגון החזר מס למשקיעים בשוק ההון, החזר מס לעובדי הייטק, החזר מס לבעלי חברה משפחתית ועוד. בדקו את זכאותכם עוד היום. תפנו אלינו. זכותך.

עוד משהו מעניין על: החזר מס עבור הפקדות לביטוח חיים, החזר מס חינוך מיוחד

דה מארקר לוגו

החזר מס: כל מה שאתם צריכים לדעת

05 יולי 2020

דילוג לתוכן