החזר מס בגין לידה

לידה היא אחד הדברים המרגשים חיים אם לא המרגש ביותר. אבל חוץ מהאושר והאהבה הגדולים מכאן והלאה זה רק הוצאות על גביי הוצאות עבור הרך הנולד עד גיל 30… עומדת ללדת? הנה כמה דברים חשובים שכדאי לך לדעת לגביי החזר מס המגיע לך לאחר הלידה – החזר מס בגין לידה. כל אישה המביאה ילד לעולם זכאית למספר הטבות מס שכדאי מאוד להכיר ולדרוש לאחר הלידה. מין הסתם לא יהיה לך זמן לעשות זאת אבל בשביל מה יש בעל (או אישה) אם לא לדברים האלה…

מה הן נקודות הזיכוי המגיעות לאישה יולדת

נקודות זיכוי הן נקודות המגיעות לכל אזרח במדינת ישראל. ברירת המחדל וכמות נקודות הזיכוי המינימלית היא 2.25 נקודות זיכוי המגיעות כל אזרח אך מכאן אפשר להתקדם הלאה ואישה יולדת היא הראשונה ליהנות מנקודות זיכוי נוספות על הלידה ועל כל ילד נוסף שהיא מביאה לעולם.

שוויה של נקודת זיכוי נכון לשנת 2020 היא בסך 219 שקלים. אפשר לחשב את נקודות הזיכוי בחישוב חודשי שכן נקודות הזיכוי באות לידי ביטוי כך בתלושי שכר וכדומה ואפשר לחשב אותן לפי חישוב שנתי ואז מדובר על הטבת מס או החזר מס בסך 2628 שקלים בשנה.

נקודות זיכוי נוספות

כאמור כל אזרח זכאי לפחות לשתיים וחצי נקודות זיכוי אשר נגרעות מסך מס ההכנסה אותו הוא נדרש לשלם אך אישה יולדת זכאית לנקודות נוספות לפי הפירוט הבא:

  • מלידת התינוק ובשנת המס הראשונה – עבור השנה הראשונה בה נולד הילד מקבלת כל אישה יולדת נקודה וחצי נוספת בשנת המס בה נולד התינוק.
  • הגיל הרך – מהשנה הראשונה של התינוק עד גיל 5 מגיע (לשני בני הזוג) נקודת זיכוי נוספת וכך למעשה עד הגעת הילד או הילדה לגיל 18. לכך יש להוסיף נקודת זיכוי וחצי הניתנות לילד בגיל הרך, כלומר 2.5 נקודות זיכוי סך הכול.
  • מגיל 6 עד 17 – נקודת זיכוי אחת בלבד ( ניתן למימוש אחד ההורים בלבד)
  • השנה בה הילד הגיע לגיל 18 – מקבלים חצי נקודת זכות.

בנוסף כל אישה במדינת ישראל זכאית לקבל חצי נקודת זכות נוספת על היותה אישה וכך אפשר לצבור די הרבה נקודות זכות שכולן מתקזזות על מס עבור הכנסה. חשוב אם כן להכיר את החוקים, לדעת מה מגיע לך ולדאוג שבמקום העבודה שלך והן ברשויות המס, הכול יהיה מתועד ושאכן את מקבלת את מה שמגיע לך. נקודות זיכוי יכולות להשתנות גם בהתאם לסטטוס משפחתי, לדוגמא במידה והורים גרושים, כדאי לבדוק את המידע על החזר מס לגרושים.

החזר מס נוסף בגין חופשת לידה

בישראל ניתנים 3 וחצי חודשי חופשת לידה לכל אישה. שיטת חישוב המס הפרוגרסיבית הנהוגה בארץ במסגרתה מחשבים את גובה המס בתחילת השנה לפי הערכה בסיסית של יכולת ההשתכרות שלך מביא למצבים בהם נכנסת לחופשת לידה אך שילמת יותר מדי מס לפני כן.

במקרים כאלה כדאי להתייעץ עם בעל מקצוע שיידע להסביר לך מה מגיע לך וכן לשלוח עבורך את הטפסים הנכונים לרשות המס לטובת קבלת החזר מס על חופשת הלידה.

עלייך להכיר את טופס מספר 135 שכן זהו הטופס שתידרשי למלא כמו גם להשיג את כל טפסי העבודה, טפסי 106 ממקומות העבודה בהם עבדתם לפני כן ואסמכתאות בנקאיות, צילום צ'ק ועוד.

כמובן שלאחר הלידה תהיי עסוקה בטיפול בתינוק וייקח לך זמן להתאושש. זאת הסיבה שלקיחת בעל מקצוע לטיפול בתיק יכולה לסייע לך רבות, לזרז את הגשת הבקשה ולדאוג לכך שהיא תוגש כמו שצריך ללא טעויות תוך כדי הגשת כל הטפסים הנדרשים לשם אישור הבקשה וקבלת החזר המס לחשבון הבנק שלך.

לא לשכוח – רישום הלידה

על מנת שתוכלי ליהנות מכל נקודות הזיכוי המגיעות לך על פי החוק עלייך לדאוג לרישום הלידה היכן שצריך, לעדכן את תעודת הזהות ואת המעסיק בכל הנתונים. באפשרותך לחסוך אלפי שקלים אם רק תדעי למלא את בקשת החזר המס בצורה נכונה ותוכלי להזדכות על מס הכנסה כך שבמידה ועבודתך אינה מכניסה לך כסף רב כל חודש, ייתכן ואפילו תוכלי להגיע למס הכנסה שלילי ולקבל החזר ישירות לחשבון הבנק שלך.

כמובן שכל אלה אינם קורים לבד או באופן אוטומטי ואם את עסוקה מדי ואין לך כוח לנהל זאת בעצמך עדיף להיעזר בבעל מקצוע, יועץ מס, רואה חשבון וכדומה אשר ייתנו לך מענה מושלם לכך ויוכלו להגיש עבורך את הבקשה להחזר מס בהקדם.

ייתכן וגם לבן זוגך מגיע החזר מס או שמגיע לשניכם החזר מס בגין סיבה כזאת או אחרת מעובדת היותכם עצמאים או שכירים אשר יצאו לחופשת לידה, לחל"ת או אפילו מסיבות שלא העלתם על דעתכם כמו החזר מס תרומות.

במידה והינך עצמאית בעלת עסק קטן ייתכן ותוכלי ליהנות מהטבות מס נוספות ולגלם את ההוצאות שלך בדוח מאזן הרווח וההפסד.

החזר מס בגין לידה
החזר מס בגין לידה

ללדת בראש שקט ו-2 דרכים ליהנות מהחזר מס בגין לידה

הנה כמה אפשרויות בהן מגיע לך החזר מס בגין לידה או חופשת לידה

יציאה לחל"ת

עוד לפני הגעת הקורונה לעולם ובמיוחד בתקופה זו, יציאה לחופשה ללא תשלום היא כורח המציאות, אך עבור נשים לאחר לידה יש סיכוי רב יותר שייהנו מהחזר מס בעקבות כך. לאישה היולדת יש זכות להאריך את חופשת הלידה הקצרה מאוד שהיא מקבלת של 14 שבועות בסך הכול, ולהמשיך את חופשת הלידה במסגרת חופשה ללא תשלום עד שנה מיום הלידה. את יכולה לעשות זאת בתכנון מראש אך אם לא עשית כן ניתן לקבל החזר מס בגין החודשים בהם כן עבדת ושילמת מס לעומת אלה שנשארת בבית.

רישום נכון

עובדות רבות ההופכות לאימהות ויוצאות לחופשת לידה אינן מודעות לחוקי המס בכל הנוגע לשנת המס הקלנדרית וכדומה. על מנת ליהנות מכל זכויותייך עלייך להכיר את החוקים ולדעת ליישם את זכאותך מול רשות המס בצורה נכונה. לאחר הלידה מין הסתם אין לך זמן וכוח לטפל בכך אך את יכולה ליפול בין הכיסאות במקרה כזה, להזניח את הנושא ולא לדאוג לנקודות הזיכוי והחזרי המס המגיעים לך. חושב שתדעי שאת יכולה להגיש בקשה להחזר מס זה עד 6 שנים אחורה רטרואקטיבית ואף ליהנות מריבית על התקופה כולה.

לסיכום, אם לפני הלידה את עסוקה בהכנות ללידה ולאחר מכן את עסוקה בטיפול בתינוק הרך, הרי שאין לך יותר מדי זמן וכוח לדאוג לעניינים מנהליים. יחד עם זאת אי טיפול בכך עלול לעלות לך זמן וכסף בהמשך. לידה והבאת ילד לעולם מאפשרים לך ליהנות מהטבות מס בצורה של יותר נקודות זיכוי והחזרי מס ואף לעזור לך לחזור למעגל העבודה לאחר הלידה בין אם במסגרת חצי משרה או משרה מלאה וליהנות מזיכוי מס די גדול שיכול להפוך את החזרה שלעבודה למשתלמת.

זקוקה לייעוץ לגבי החזר מס לאחר לידה? זה הזמן לפנות למומחה שייתן לך מענה מלא לכל שאלותייך וידע להגיש את הבקשות בהתאם. בהצלחה.

לסיכום

החזרה לעבודה יכולה להיות קשה במיוחד עבור אישה יולדת אך נקודות הזיכוי שהיא מקבלת עבור הילדים והחזר המס יכולים להיות גורם ממריץ שיאפשר לה לשלב בין חיי המשפחה והבית לבין קריירה ויעזור לה ליהנות מכל העולמות.

אישה היא אכן יצור מופלא אך אפילו סופרוומן אם הייתה צריכה לפנות לרשות המס לאחר לידה הייתה מתייאשת ומוותרת… עזרה מקצועית אם כן היא לא מותרות אלא גורם מקל שיכול לעזור להורים ולשחרר אותם לטפל בתינוק בלי להזניח את הנושא הכספי הכה חשוב לתפקוד המשפחה ולגידול הילדים. בהצלחה.

עוד משהו מעניין על: החזר מס מזונות

דה מארקר לוגו

החזר מס: כל מה שאתם צריכים לדעת

05 יולי 2020

דילוג לתוכן