מס הכנסה לשכירים – שכירים רבים זכאים להחזרי מס של אלפי שקלים, כך תבדקו אם גם לכם מגיע!

לא מעט שכירים ועצמאים משלמים מיסים גבוהים יותר מאלה שהם אמורים לשלם. ישנן לא מעט סיבות לפער בין ניכויי המס בפועל לבין אלה שאמורים לנכות בהתאם למשכורתו של כל עובד ובהן נעסוק מטה. כעת, חשוב להדגיש כי כיום ישנה אפשרות של בדיקת זכאות להחזר מס הכנסה לשכירים ועצמאים שתאפשר לכם להבין האם גם אתם זכאים להחזרים תוך מספר דקות בודדות. למרות האפשרות של בדיקת זכאות להחזר מס הכנסה לשכירים, אנשים רבים בוחרים לוותר על האפשרות בטענה כי וודאי הם ידרשו להתמודד עם הליכים ארוכים ומייגעים הכוללים בירוקרטיה ממשלתית ולא מעט ניירת. לכן, חשוב להדגיש ולומר כי כיום ישנה בדיקת זכאות להחזר מס הכנסה לשכירים פשוטה למדי שניתן להשלים באינטרנט בלבד. מעבר להליך הפשוט שחוסך לכם בירוקרטיה מעייפת ומייאשת, גם התורים הארוכים של המשרדים הממשלתיים נחסכו מכך כך שאם אתם סבורים שנוכו ממשכורתכם אחוזי מס גבוהים מידי, אל תחששו להתחיל בהליך בדיקת זכאות להחזר מס הכנסה לשכירים ועצמאים.

שיטת החישוב של ניכויי המס בישראל גורמת ליצירת לא מעט פערים וטעויות בניכויים ממשכורתם של רבים כך שאל לכם לחשוב שסביר להניח שאם ניכור, יש סיבה. לפני שניגע בכלל הסיבות השכיחות ביותר ליצירת פער בין ניכויי המס בפועל לבין אלה שאמורים לנכות, חשוב שתכירו את שיטת החישוב בעזרתה רשות המיסים יודעת כמה מס לנכות ממשכורתו של כל עובד או עצמאי.

אז איך רשות המיסים יודעת לחשב כמה תרוויחו בכל שנה? בעזרת הערכה בלבד! הכירו את הגורם המרכזי לכך שרבים זכאים להחזרי מס

ראשית, חשוב להדגיש ולומר כי חישוב ניכויי המס נעשה בהתאם לסך ההכנסה השנתית ללא כל קשר לסך ההכנסה החודשית. רבים טועים לחשוב כי אחוזי המס שמנוכים ממשכורתם מחושבים בהתאם להכנסה החודשית אך חשוב לדעת כי רשות המיסים גוזרת את ניכויי המס מסך ההכנסה השנתית כולה. אך נשאלת השאלה איך רשות המיסים יודעת כמה כל עובד ירוויח בכל השנה כולה אם היא רק התחילה? הרי כל עובד רואה בתלוש השכר שלו הורדת מיסים כבר מחודש העבודה הראשון של השנה. התשובה לשאלה זו היא הסיבה המרכזית בגינה המוני אנשים נמצאים זכאים לקבלת החזר מס הכנסה לשכירים או לעצמאים. רשות המיסים יודעת להעריך כמה כל עובד ירוויח בכל השנה כולה בהתאם למשכורת החודשית שלו. כלומר, במידה ועובד מרוויח 10,000 שקלים מידי חודש, רשות המיסים יודעת להעריך כי ההכנסה השנתית שלו תעמוד על כ 120,000 שקלים (סכום ההכנסה החודשית כפול סך חודשי העבודה השנתיים). לפי הערכה זו של הכנסה שנתית בת 120,000 שקלים, רשות המיסים יודעת מה גובה הניכויים שיש לנכות מעובד זה.

אך מה קורה אם משכורתו של העובד עוברת קיצוץ במהלך השנה? או שהוא נדרש להיעדרות ממושכת בגין צרכים רפואיים, נפשיים, משפחתיים?  כל אלה עתידים לגרור פער בין השכר השנתי שרשות המיסים חושבת שהעובד ירוויח לבין השכר השנתי שנור ירוויח בפועל. הפער הזה מאפשר לאנשים רבים ליהנות מהחזרי מס הכנסה לשכירים או לעצמאים עד שש שנים אחורה ובתוספת ריבית!

רשות המיסים מחשבת את גובה המס שתידרשו לשלם בהתאם לסך ההכנסה השנתית – אז למה בכל זאת משלמים מיסים מידי חודש?

ישנה עוד שאלה חשוב שיש לשאול בעניין מס הכנסה לשכירים, אם רשות המיסים מחשבת את ניכויי המס בהתאם להכנסה השנתית, למה לא לנכות את המס כולו בסוף השנה אחרי שידוע כמה כל עובד הרוויח? מדוע אנו משלמים מיסים מידי חודש? התשובה לכך היא החשש להכביד כלכלית על כל משק בית ממוצע בניכוי כל המיסים השנתיים במכה אחת. רשות המיסים בוחרת להעריך את סך ההכנסה השנתית ולחלק את הסכום שיש לנכות ל 12 תשלומים חודשיים בשנה בכדי למנוע פגיעה כלכלית קשה בעובדים רבים, שלא יוכלו לשלם את מלוא הסכום מידי שנה.

הגורמים השכיחים ביותר לפערי מס

הגורמים השכיחים ביותר בגינם נגרמים פערי מס המזכרים רבים בהחזרי מס הכנסה לשכירים או לעצמאים הם:

א. קיצוץ בשכר – עוד שהתחיל את שנת העבודה עם שכר גבוה שירד מסיבות כלשהן במהלך השנה, חשוף ללא מעט טעויות מס. כפי שהסברנו, רשות המיסים מחשבת את השכר השנתי על פי ההכנסה החודשית ולכן אם אדם שהתחיל את שנת העבודה עם שכר חודשי של 10,000 שקלים אך במהלך השנה שכרו ירד לכ 7,000 שקלים, לא אחת השכר השנתי ממנו יחשבו ניכויי המיסים הוא 120,000 שקלים, בהתאם למשכורת הראשונה והגבוהה ביותר.

ב. הריון וחופשת לידה – לא מעט נשים בהריון שיוצאות לחופשת לידה נופלות בין הכיסאות של רשות המיסים ונאלצות לשלם אחוזי מס גבוהים מידי. לכן, חשוב לוודא לאחר כל לידה ויציאה לחופשת לידה כי אחוזי מס הכנסה לשכירים שנוכו אכן נוכו כהוגן. נשים רבות שבודקות נמצאות זכאיות לקבלת החזרי מס לשכירים ולעצמאים.

ג. זכאים לנקודות זכות – ישנם לא מעט קריטריונים המזכים לא מעט אנשים בנקודות זכות. נקודות הזכות הללו מורידות את המיסים שהן נדרשים לשלם ולפעמים לא תמיד מתחשבים בכך. לכן, אם גם אתם זכאים לנקודות זכות בגין תואר אקדמי, מגורים באזורי פריפריה, ילדים או כל בעיה שמזכה אתכם בנקודות זכות, חשוב לוודא שאתם מקבלים את כל המגיע לכם. ייתכן מאוד שבדיקת זכאות להחזר מס הכנסה לשכירים תמצא גם אתכם זכאים לקבלת החזר מס הכנסה לשכירים או החזר מס לעצמאים.

מס הכנסה לשכירים
מס הכנסה לשכירים

תוכלו לקבל החזרי מס עד שש שנים אחורה ובתוספת ריבית שנתית של 4%

אחרי שנגענו בלא מעט נקודות אודות אופן חישוב ניכויי מס הכנסה לשכירים מכל עובד והמקרים השכיחים ביותר שנופלים בין הכיסאות, חשוב שתכירו עוד כמה נקודות חשובות אודות קבלת החזר מס – זכותך. לאחר שעברתם בדיקת זכאות החזר מס לעצמאים או שכירים ונמצאתם זכאים לקבלת החזר מס – זכותך, חשבון הבנק שלכם המעודכן ברשויות המס יזוכה במלוא הסכום ששילמתם שלא לצורך בתוספת ריבית של 4% בכל שנה. כלומר, במידה ואתם זכאיים לקבלת החזר מס – זכותך בשווי של 10,000 שקלים במשך שנה, תקבלו לחשבונכם החזר של 10,400 שקלים.

עוד חשוב לדעת שניתן לדרוש את כל החזרי המס המגיעים לכם עד שש שנים אחורה. לא מעט אנשים סבורים כי בתום שנת המס הם כבר לא יכולים לדרוש את שמגיע להם משנים עברו. מחשבה זו גרמה לרבים לוותר על לא מעט כספים המגיעים להם ועוד בתוספת ריבית. לכן, גם אם עברתם בין מקומות עבודה או שהמשכורת שלכם קוצצה במהלך השנה לפני חמש שנים, אל לכם לוותר על שמגיע לכם. בדיקה פשוטה תאפשר לכם ליהנות מהחזרים מלאים בתוספת ריבית בכל שנה. כיום יש לא מעט חברות שישמחו לעשות עבורכם את כל הבדיקות. ללא עלות תמורת אחוזים מסוימים מהסכום העתידי שתקבלו בהחזרי המס שלכם.

עוד משהו מעניין על: עיכוב החזר מס הכנסה, החזר מס לנכה או עיוור

דה מארקר לוגו

החזר מס: כל מה שאתם צריכים לדעת

05 יולי 2020

דילוג לתוכן